<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
MER EFFEKTIV: Porsche kommer med noen tekniske oppdateringer på Taycan som skal gjøre bilen mer effektiv. Foto: Porsche

Nå oppdateres Porsche Taycan

Porsche Taycan får nå «omfattende endringer» som skal forbedre den elektriske rekkevidden i det daglige, hevder produsenten.

Publisert 26. aug. 2021 kl. 10.11
Oppdatert 26. aug. 2021 klokken 14.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 483 ord

Det går virkelig unna hos Porsche om dagen. Med over 20.000 leveringer så langt i år ligger Porsche allerede foran salget i hele fjor. Taycan-salget ligger nå på nivå med Porsche 911 internasjonalt, men i Norge ser det naturlig nok annerledes ut.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er elektriske Porsche Taycan allerede rukket å bli den nest mest populære Porsche-modellen i Norge noensinne, etter Cayenne. Det er imidlertid ventet mange Taycan-leveringer i nær fremtid, så det er all grunn til å tro at registreringene av Taycan overgår Cayenne ganske snart. Så langt er det registrert 2.282 Cayenne-utgaver i Norge, mens det er totalt registrert 1.704 Taycan. 

Forbedret lading

Nå melder Porsche at deres elektriske flaggskip får «omfattende forandringer» som sies å gi bedre dag til dag-rekkevidde. Porsche er raske med å påpeke at typegodkjenningen med WLTP-tall ikke endrer seg, men trekker likevel frem at det er en del tekniske forskjeller. I de såkalte Normal- og Range-kjøreprogrammene kan motoren nå koble seg nærmest fullstendig ut, og de er ifølge Porsche redesignet for å trekke mindre strøm mens bilen bruker begge motorene. 

Når bilen triller kan begge motorer kobles ut samtidig, som skal spare strøm, men de kan aktiveres i løpet av millisekunder når sjåføren krever det. Også forvarmingen av batteriet er forbedret, hevder tyskerne, og skal nå kunne bli enda varmere før neste ladestopp, noe som igjen skal medføre at ladingen kan skje raskere. 

Det er ikke unaturlig at også eksisterende Taycan-eiere er nysgjerrige på oppdateringene og muligheten for at eldre biler kan oppdateres. Finansavisen har vært i kontakt med importøren som ikke har spesielt gode nyheter for dem som allerede eier en Taycan.

– Det vi foreløpig vet er at det kun gjelder 2022-modellene av Porsche Taycan, sier Maren Helgestuen, kommunikasjonsansvarlig hos den norske Porsche-importøren Autozentrum Sport.

FRISKT: Elektriske Porsche Taycan leveres nå med 65 nye farger. Her i den noe eksentriske Porsche 911-fargen Rubystar, som kom på 90-tallsmodellen 964. Foto: Porsche

Friske farger

Porsche kommer endelig med Google-baserte Android Auto til sitt forbedrede  infotainmentsystem, i tillegg til at nyheten Remote Park Assist som gjør det mulig å styre bilen med telefonen når du skal parkere. Det betyr at du kan la bilen vurdere hvor stor plass det er, gå ut av bilen og la den parkere på egen hånd.

En litt artig nyhet er utvidelsen av Porsche Exclusive Manufaktur, som går ut på å tilby spesialutstyr og farger. Prisen er ofte høy, men for enkelte er det verdt å betale for et mer individuelt uttrykk. Nytt er noen vintagefarger fra 90-tallets Porsche 964-modeller, i tillegg til at valget Paint to Sample Plus tillater tagning av fargeprøver så du kan få din Taycan i samme farge som for eksempel en båt eller noe annet håndfast. 

65 nye farger er tilgjengelig, med blant annet de ikoniske fargene Moonlight Blue Metallic, Acid Green, Rubystar, Riviera Blue og Viola Metallic.