<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ENDELIG I GANG: Etter en lang prosess som ble enda lengre under pandemien, melder Lucid Motors at de er i gang med produksjon av modellen Air, som har skapt mye interesse her i landet. Foto: Lucid

Tesla-utfordrer med 836 km rekkevidde i produksjon

Lucid Air er jo et navn sammensatt av ordet for å drømme i våken tilstand, og luft. Meldingen om produksjonsstart gjør det hele mer konkret.

Publisert 30. sep. 2021 kl. 10.27
Oppdatert 30. sep. 2021 klokken 13.34
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 464 ord

I et intervju tidligere i år var administrerende direktør i Lucid Motors Peter Rawlinson veldig forsiktig med å si noe konkret om tidspunktene for produksjonsstart og levering. Men nå er det lys i både tunnelen og den nye fabrikken i Arizona. 

I en pressemelding kan de fortelle at de første Lucid Air modellene trillet av samlebåndet tirsdag 28. september. Rawlinson skriver at han regner med å levere de første bilene til kunder i starten av oktober.

Mer om bilen og TV-intervju med Peter Rawlinson i bunnen av artikkelen.

I GANG: Etter en lang prosess som ble enda lengre under pandemien, melder Lucid Motors at de er i gang med produksjon av modellen Air, som har skapt mye interesse her i landet. Foto: Lucid

Høyner mot Mercedes

I USA er det det statlige «Environmental Protection Agency (EPA)» som beregner tallene for blant annet rekkevidde, og de benytter metoder som ofte gir noe lavere tall enn WLTP. Vi testet nylig Mercedes EQS som i den mest langbeinte utgaven skal klare 780 km WLTP. 

Da er det smått imponerende når Lucid Air ser det batteridrevne flaggskipet til Mercedes, og høyner til 836 km (520 miles) estimert av EPA. 

Det står markert at de forutsetter de minste felgen på 19 tommer, og den tammeste motoriseringen som kun byr på 933 hk og 1.000 Nm. For de som ikke klarer å komme seg på jobb med mindre enn 1.000 hk og 21-tommere faller EPA-rekkevidden til 451 miles, eller 725 km.

MER ENN EN DRØM: Ordet Lucid referer som regel til det å drømme i våken tilstand, men nå settes bilen i produksjon og ser ut til å bli en realitet. Foto: Lucid

Mer enn Porsche

0-100 km/t oppgis til 2,7 sekunder for rekkevidde-modellen, og 2,5 sekunder for performance. En gang for lenge siden, da brølende superbiler som forbrant fossile dinosaurer regjerte i trafikken, var det nesten utrolig at Bugatti Veyron visstnok klarte sprinten på to og et halvt sekund. 

Nå skal altså denne firedørs familiebilen du kan kjøre med i kollektivfeltet greie det samme. Rawlinson bekrefter nå at batteriet har en kapasitet på 112 kWh, men sier ikke om det er brutto eller netto. 

BYR PÅ RØDT: Lucid Motors oppgir at de vil by på denne dype vinrøde fargen som en del av utvalget når bilen nå settes i produksjon. Det skal være resultatet av stort påtrykk fra folk på ventelisten. Foto: Lucid

Det interne systemet skal benytte hele 924 volt, som er 124 mer enn Porsche Taycan og Audi e-tron GT. Lucid motors oppgir at det skal være mulig å benytte opp til 350 kW ladeeffekt på hurtiglader, og øke rekkevidden med 480 km på 20 minutter. Hvis alle tallene stemmer er det duket for en svært interessant prøvekjøring.

Teknisk: Lucid Air Range

 
  • Motor: 2 elmotorer firehjulstrekk
  • Effekt: 933 hk / 1.000 Nm
  • 0-100 km/t: 2,7 sek
  • Toppfart: 270 km/t
  • Batteri: 112 kWh
  • Maks ladeeffekt: 350 kW
  • Rekkevidde: 836 km EPA (med 19-tommere)
Lucid Air med 836 km rekkevidde
De første Lucid Air modellene trillet av samlebåndet tirsdag 28. september. CEO Peter Rawlinson vil levere de første bilene til kunder i løpet av oktober. Her intervjues Rawlinson på Bloomberg Markets: European Close.