<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ÉN AV FEM: Pagani surfer på toppen av hyperbilbølgen med enda en ny utgave av Huayra, Codalonga, i fem eksemplarer. Foto: PAGANI

Hyperbil til 72 millioner kroner

«Longtail», «Langheck», «Codalonga». Kjært barn har mange navn, men når det handler om Pagani Huayra blir det Codalonga. I bare fem eksemplarer.

Publisert 1. juli 2022 kl. 17.15
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 188 ord

Ti år, og et utall spesialvarianter, etter at Pagani lanserte den i 2012, kommer Huayra med en ekstremt strukket bakpart. Porsche, Ferrari, Alfa Romeo og mange andre drev med dette på sine langløpsbiler på 1960- og 1970-tallet, og McLaren F1s Le Mans-bil var også en Longtail.

Kundeforespørsel

Horacio Pagani vet å smi mens jernet er varmt, og da et par kunder luftet tankene og ønskene om en Huarya-variant over dette klassiske racerbilfenomenet, ble tankene om en Codalonga festet til konkrete ideer og skisser.

De ekstremt lange karosseriene bidrar til aerodynamikk som gir høyere topphastighet, og trenden kommer igjen på hyperbilmodeller som McLaren Speedtail og Bugatti Chiron Super Sport.

36 cm lengre

De store pengene ligger i bygging av spesialutgaver. Til det har Pagani interne karosserimakere i en avdeling de kaller Grandi Complicazioni. De beholdt teknikken med den velkjente V12-eren på 850 hestekrefter, men tok karosserioppgaven på alvor og strakk det 36 centimeter lenger enn normalt. Samtidig ble prisen strukket til 7 millioner euro.

Kun fem kunder kan glede seg til sitt eget Codalonga-eksemplar.