<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal bli kvinnenes springbrett

I et forsøk på å få kvinner inn i det øverste sjiktet av motorsport, lanseres F1 Academy.

    Publisert 2. des. 2022 kl. 22.20
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 321 ord
    DRØMMEN: F1 Academy er tenkt å være et springbrett som kan løfte kvinnelige førere oppover motorsport-stigen. Og til slutt inn i Formel 1. Foto: REUTERS/Caroline Chia/NTB

    Kvinnelige motorsportutøvere får nå sjansen til å ta flere steg opp, raskere og muligens med større medieoppmerksomhet enn tidligere. Hvorvidt F1 Academy erstatter kvinneserien W Series, gjenstår å se, men signalene fra F1-arrangørene er at det er plass til begge mesterskapene.

    21 løp pr. sesong

    F1 Academy skal bestå av fem lag, som allerede deltar i Formel 2 og Formel 3. Hvert av disse lagene kan stille med tre biler hver, slik at det i alt blir 15 biler på startstreken. Første sesong som tar til i 2023, vil bestå av syv arrangement med tre løp på hvert sted.

    Totalt blir det 21 løp, pluss 15 dager med offisiell testing. Hvor løpene skal gå røpes senere.

    Målet er å ha kvinnelige førere på startstreken i Formel 3 i løpet av de neste to-tre årene, dernest Formel 2 og til slutt i Formel 1. Ved å legge opp løpet og forberedelsene til motorsportens øverste divisjon på denne måten, er håpet at kvinnene får like mye eller i det minste tilsvarende erfaring som deres jevnaldrende mannlige konkurrenter vil ha fått.

    FÅR SELSKAP: Hittil har W Series vært det eneste formel-mesterskapet eksklusivt for kvinner. Foto: Zak Mauger / W Series

    Får gratis bil

    Formel 1 vil støtte hver bil til en verdi av 150.000 euro, snaue 1,6 millioner kroner. Hver fører må spytte inn et tilsvarende beløp til utgifter, mens lagene deres skal dekke resten. Om ikke akkurat en billig inngangsbillett, regnes prisen for å være lavere enn i tilsvarende formelserier.

    Samtlige av førerne i F1 Academy vil kjøre et turboladet italiensk Tatuus T-421 chassis, med 165 hestekrefter, av samme type som brukt i årets sesong av Formel 4. Til sammenligning bruker W Series Tatuus F3 T-318, som har en litt sterkere motor på 270 HK. Pirelli som er samarbeidspartner med Formel 1, blir også dekkleverandør til F1 Academy, mens Autotecnica Motori leverer motorene. Mesterskapet skal drives av Formula Motorsport-sjef Bruno Michel.