<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tripp Trapp og Xplory får ny sjef

Stokke fortsetter å satse i Asia. Nå blir Legos Kina-sjef ny konsernsjef.

    Publisert 14. nov. 2019 kl. 15.06
    Oppdatert 14. nov. 2019 klokken 15.09
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 302 ord
    NORSK DESIGNIKON: 11 millioner Tripp Trapp-stoler er blitt solgt siden starten. Foto: Stokke

    Det norske designmerket Stokke har ansatt den tidligere Lego-toppen Jacob Kragh som ny konsernsjef.

    Foto: Anders Horntvedt

    Stokke er kjent for Tripp Trapp-stolen og barnevognen Xplory.

    En sunnmørsfamilie eide Stokke fra opprettelsen i 1932 og frem til 2013. Da ble selskapet solgt til den sørkoreanske spillgründeren Jung-Ju Kim.

    Produksjon av stolene og barnevognene er flagget ut, men design og konsernfunksjoner befinner seg i Oslo og i Møre og Romsdal.

    I august ble Frederic Albert G. Lammens meldt inn til Brønnøysund som daglig leder. Han får nå avløsning av Kragh.

    Har satset i Østen

    Jacob Kragh tiltrer Stokke etter flere år i Lego, sist som sjef for LEGO-virksomheten i Kina og medlem av hovedstyret.

    – Jacobs kommersielle bakgrunn og omfattende merkevarekunnskap gjør ham svært kvalifisert til å lede Stokke i fremtiden, sier René Svendsen-Tune, styreleder i Stokke.

    Stokke har de seneste årene hatt store ambisjoner om å åpne flaggskipsbutikker i globale metropoler. London, Moskva, Seoul, Shanghai og Hong Kong er noen av byene Stokke er på plass i.

    – Betydelig potensial

    I en pressemelding fremheves Kraghs evne til å skape sterke økonomiske resultater, samt arbeide for forbedring av barns utvikling.

    KOMPAKT: Xplory-barnevognen er blitt statussymbol i Asia, og passer greit inn i trange storbyleiligheter. Foto: Stokke

    – Jeg er ekstremt spent på å bli med Stokke, og lede organisasjonen på vekstreisen de kommende årene. Jeg tror det ligger et betydelig potensial for merkevaren i både modne og fremvoksende markeder, uttaler Kragh.

    Stokkes første barneprodukt ble lansert i 1972, og den ikoniske Tripp Trapp-stolen er det solgt mer enn 11 millioner eksemplarer av.

    Stokke har verdensomspennende distribusjon i over 80 land, og egne datterselskaper i Europa, USA, Asia og Russland.