<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flere bilannonser bryter med loven

Flere tilbydere av bilfinansiering kommer ikke med tilstrekkelig informasjon og bruker villedende formuleringer i sin markedsføring, mener Forbrukertilsynet.

Publisert 18. jan. 2022 kl. 10.44
Oppdatert 18. jan. 2022 klokken 10.47
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 179 ord
BRYTER MARKEDSFØRINGSLOVEN: Forbrukertilsynet har varslet kredittytere i markedet om sitt syn på saken, og forventer at aktørene innretter seg. Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet

Flere bilannonser med kampanjerenter er i strid med markedsføringsloven, mener Forbrukertilsynet. Dette kommer frem i en pressemelding tirsdag morgen.

Ifølge pressemeldingen har Forbrukertilsynet blitt oppmerksom på at mange kredittytere benytter seg av villedende formuleringer i sin markedsføring av lånefinansiering av bil, og har nå varslet aktørene om deres syn på saken.

«Vi forventer at kredittytere, finansagenter og deres samarbeidspartnere – for eksempel bilforhandlere – går gjennom sin eksisterende og fremtidige markedsføring, opplysninger i forbindelse med avtaleinngåelse og avtalevilkår, og sikrer at dette er i tråd med gjeldende regler», skriver Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Annonsene fremmer kampanjerenter med fast rente, der rentene i realiteten er flytende. Tilstrekkelig informasjon i forhold til diverse rentefordeler kommer heller ikke klart nok frem, og markedsføringen er derfor villedende og i strid med loven, mener Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet vektlegger at det å ta opp et billån har stor økonomisk betydning for forbrukeren, og at det vil være særdeles kritisk at man får riktig informasjon om kredittkostnadene før man inngår en avtale om å lånefinansiere et bilkjøp.