<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forbrukersjef reagerer på at banker setter opp lånegebyr

Ifølge Huseierne har DNB og Nordea satt opp de effektive boliglånsrentene med mer enn Norges Banks rentehevinger, noe organisasjonen kaller «rart».

Publisert 21. nov. 2022 kl. 06.51
Oppdatert 21. nov. 2022 klokken 06.51
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 194 ord
DNB opplever at banken har konkurransedyktige priser. DNB

Både DNB og Nordea har satt opp etableringsgebyret, og førstnevnte har også satt opp termingebyret for nye boliglån, skriver Dagens Næringsliv.

Forbrukersjef og tallknuser Carsten Pihl i Huseierne har sett på utviklingen siden september i fjor. Han har regnet ut at DNB og Nordea har økt den effektive renta med henholdsvis 2,58 og 2,56 prosentpoeng. Det er basert på et eksempel med 2 millioner kroner i lån innenfor 75 prosent belåning og 25 års nedbetalingstid.

I samme periode har styringsrenta fra Norges Bank økt med 2,5 prosentpoeng – fra null. Pihl betegner det som «rart» at enkelte banker har sett behov for å øke gebyrene på toppen av renteøkningene. Han mener det burde ha vært motsatt.

– Alle virksomheter skryter av effektiviseringsgevinster gjennom digitalisering. Også bankene. Derfor burde disse kostnadene gå ned, ikke opp, sier han.

Til DN skriver kommunikasjonsrådgiver Line Schartum Ringheim i DNB at banken tilpasser seg konkurransen i markedet, og opplever at den har konkurransedyktige priser.

Nordeas pressesjef Cathrine Graff opplyser at det gikk fire år uten at banken endret gebyrene.

– De endringene som har vært siden oktober 2021, er blitt gjort på grunn av økte kostnader og en tilpasning til konkurransen i markedet, skriver hun.