Tesla solgte nærmere en halv million biler i fjor og har allerede giret opp produksjonen ved fabrikken i Shanghai i januar. Produksjonstallene viste en økning på 10 prosent i årets første måned, til 24.800 biler, ifølge China International Corporation (CICC).
I tillegg har Tesla en ny stor fabrikk under konstruksjon i Austin, Texas, som mest sannsynlig skal stå ferdig innen utgangen av året. Dermed ruster den amerikanske elbilkjempen seg til kamp mot flere av de nye kinesiske merkene, som har tatt en stadig større markedsandel.
Men alt går ikke på skinner for Elon Musks selskap. Aksjekursen har fått kjenne på børsturbulensen den seneste uken, og ifølge en fersk analyse fra Morgan Stanley taper selskapet markedsandeler i deres største marked, USA.
Storbankens analyse viser at Teslas markedsandel falt til 69 prosent av det elektriske nybilmarkedet i februar, ned fra 81 prosent sammenlignet med samme periode i 2020.
USA står for 40,9 prosent av Teslas salg, mens Kina er på andreplass med 30 prosent. Det tredje viktigste markedet er Europa med 20 prosent, etterfulgt av Asia, eksklusive Kina (6 prosent) og Canada (4,4 prosent).
Økt elektrisk salg i februar
Til tross for en lavere markedsandel steg det elektriske nybilsalget i USA i februar. Morgan Stanley estimerer at salget økte med 34 prosent, sammenlignet med året før, mens salget av biler med tradisjonell forbrenningsmotor falt 5,4 prosent.
Tesla rapporter kun det globale salget kvartalsvis, ikke månedlig i USA, men Morgan Stanley har regnet seg frem til at Tesla økte salget med 5,4 prosent i USA forrige måned.
Grunnen til at Tesla taper markedsandeler i hjemmemarkedet er en etablert amerikansk bilprodusent, nemlig Ford. Selskapet begynte å levere ut deres nye elektriske flaggskip, Mach-E, til kundene i januar og solgte 3.739 enheter av den elektriske SUVen i februar.
«Mach-E stod for nesten 100 prosent av Teslas tapte markedsandel», skrev Adam Jonas, bilanalytiker i Morgan Stanley, i et notat tidligere denne uken.