Den tyske bilgiganten investerer nå 29 milliarder dollar – nær 250 milliarder kroner – i seks megafabrikker i Europa og skal investere stort i ladestasjoner verden over, ifølge en melding fra selskapet.
Volkswagen har fått kontrakter for to av fabrikkene og leter etter ytterligere fire lokasjoner. Fabrikkene vil kunne produsere totalt 240 Gigawatt-timer ved slutten av tiåret, ifølge selskapet.
Det vil i så tilfelle gjøre selskapet til verdens nest største battericelleprodusent, etter kinesiske Contemporary Amperex Technology, ifølge Bloomberg.
– E-mobilitet har vunnet kappløpet. Målet vårt er å sikre en pallplassering i oppskaleringen av batterier, sier Herbert Diess, konsernsjef i Volkswagen.
Nye modeller
Selskapet har som mål å lansere rundt 50 elbiler – ene og alene drevet av batterikraft – innen 2030.
Fabrikkene vil være lokalisert i Tyskland, Frankrike, Spania eller Portugal innen 2026 og en i Polen. De to siste lokasjonene har ennå ikke blitt bestemt.
– Dette er en gigantisk nyhet, sier James Frith, analytiker i Bloomberg.
Svenske Northvolt er en av nøkkelpartnerne til Volkswagen og har vunnet en kontrakt på 14 milliarder dollar – nær 120 milliarder kroner – for å produsere battericeller til premium-biler som Audi og Porsche.
Volkswagen øker sin eksponering mot selskapet fra 20 prosent til en ukjent andel.
Flere ladepunkter
Bilkonsernet vil også investere milliarder av dollar i infrastruktur knyttet til lading. Hurtiglading i Europa vil øke med femgangeren til 18.000 ladepunkter. I Nord-Amerika vil ladepunktene øke med 3.500 og i Kina med 17.000, ifølge selskapet.
Dette skal skje innen 2025.
Volkswagen planlegger også å tilby toveis-lading, som i praksis vil si at elbilene kan lagre overskytende strøm og bruke det når det er behov for det. Selskapet ønsker også å bruke en fast type batterier i samtlige biler, som kan senke batterikostnadene med om lag 50 prosent.
Thomas Schmall, Volkswagens teknologidirektør, sier kostnadene per kilowatt-time vil være på «vesentlig under» 100 euro.