<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal slå kraftig tilbake i 2022

Nå hamres gasspedalen i gulvet etter det skuffende fjoråret.

Publisert 3. jan. 2022
Oppdatert 3. jan. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 142 ord
Article lead
lead
TOSIFRET SALGSVEKST: Det er målet til Hyundai og Kia i 2022. Her fra en mobilitetsmesse i Sør-Korea i november i fjor. Foto: Bloomberg
TOSIFRET SALGSVEKST: Det er målet til Hyundai og Kia i 2022. Her fra en mobilitetsmesse i Sør-Korea i november i fjor. Foto: Bloomberg

Sørkoreanske Hyundai Motor solgte tilsammen 3,89 millioner biler i 2021, like under målet på 4 millioner biler, melder Reuters.

2021-målet ble i oktober senket fra 4,16 millioner biler som følge av den globale halvledermangelen. Målet for bilsalget i det nye året er nå satt til 4,32 millioner biler.

Inkluderes det Hyundai-eide merket Kia i tallene, endte fjorårets totalsalg på 6,67 millioner biler, rundt 3,7 prosent under deres samlede mål på 6,92 millioner biler, ifølge nyhetsbyrået. I år venter de to bilmerkene en samlet salgsvekst på 12,1 prosent, til 7,47 millioner biler.

Analytikere vurderer de nye salgsmålene som rimelige, ifølge Reuters.

I en kommentar til salgstallene og -målene opplyser Hyundai Motor at selskapet sikter mot å øke markedsandelen og styrke lønnsomheten i 2022. Dette skal oppnås gjennom blant annet stabilisering av tilbud og etterspørsel for halvledere, tilpasning av produksjonsplaner samt utvidelse av elbilutvalget.