Sørkoreanske Hyundai Motor solgte tilsammen 3,89 millioner biler i 2021, like under målet på 4 millioner biler, melder Reuters.
2021-målet ble i oktober senket fra 4,16 millioner biler som følge av den globale halvledermangelen. Målet for bilsalget i det nye året er nå satt til 4,32 millioner biler.
Inkluderes det Hyundai-eide merket Kia i tallene, endte fjorårets totalsalg på 6,67 millioner biler, rundt 3,7 prosent under deres samlede mål på 6,92 millioner biler, ifølge nyhetsbyrået. I år venter de to bilmerkene en samlet salgsvekst på 12,1 prosent, til 7,47 millioner biler.
Analytikere vurderer de nye salgsmålene som rimelige, ifølge Reuters.
I en kommentar til salgstallene og -målene opplyser Hyundai Motor at selskapet sikter mot å øke markedsandelen og styrke lønnsomheten i 2022. Dette skal oppnås gjennom blant annet stabilisering av tilbud og etterspørsel for halvledere, tilpasning av produksjonsplaner samt utvidelse av elbilutvalget.