<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nytt elbilmerke bekrefter etablering i Norge – skal vise frem biler i år

Amerikanske Lucid skal rulle ut både biler og showroom i Europa, og Norge er en del av planene.

Publisert 18. jan. 2022 kl. 09.09
Oppdatert 18. jan. 2022 klokken 13.18
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 498 ord
BEKREFTER: Lucid bekrefter at de vil etablere seg i Norge. Foto: Lucid

California-selskapet Lucid har begynt å produserer elbiler for det amerikanske markedet og retter nå øynene mot lansering i Europa.

Der er Norge en del av planene, og vil bli det første markedet i Skandinavia der elbilmerket vil etablere et showroom, eller studio, som Lucid har valgt å kalle sentrumsnære lokaler.

– Vi planlegger å åpne Studio i München i mai – deretter Zürich, Amsterdam og så Oslo, sier Kayvan Nikjou, PR- og kommunikasjonssjef for Lucid i Europa, Midt-Østen og Afrika, til Bilbransje24, som var først ute med saken.

Lucid Motors

  • Amerikansk elbilmerke med base i California som startet under navnet Atieva i 2007.
  • Peter Rawlinson begynte som teknologidirektør i 2013 og ble adm. direktør i 2019. Han har blant annet vært sjefsingeniør i Jaguar og Lotus og var ansvarlig for Teslas Model S-utvikling før han gikk til Lucid.
  • Selskapet gikk på børs 26. juli 2021 og har en børsverdi på 69,5 milliarder dollar. Siden børsdebuten har aksjen steget 327 prosent.
  • Lucid Air er merkets foreløpige eneste modell.

Planen er at studioet i Oslo skal åpne medio neste år, og at et påfølgende studio skal åpnes i Paris. Planene er uansett på et tidlig stadie og rekkefølgen kan endres, opplyser Nikjou om.

– Ideelt sett ønsker vi å ha flere Studio i Norge, men vi får se an etterspørselen, sier han til Bilbransje24.

Nikjou bekrefter også at selskapet ønsker å gjøre alt selv og at de rekrutterer folk fra Norge for å hjelpe til med å bygge opp en struktur. Selskapet er uansett åpent for ulike løsninger, avhengig av hva som fungerer best i de ulike markedene.

Lucid har allerede fire stillingsannonser ute på egne nettsider med base i Oslo. 

Lucid Air

Foreløpig har Lucid én modell med navnet Lucid Air, som tilbys i fire varianter; Pure, Touring, Grand Touring og Dream Edition, der sistnevnte er en spesialutgave med stengt reservasjonsliste.

I slutten av september i fjor bekreftet adm. direktør Peter Rawlinson at de første Lucid Air-modellene trillet av samlebåndet, og de første bilene ble levert til kundene i oktober. 

Pr. 15. november i fjor hadde selskapet også 17.000 reservasjoner inne og det har guidet mot et produksjonsvolum på 20.000 biler i 2022. I første omgang er det Lucid Air Dream Edition og Grand Touring-utgavene som prioriteres, før de to mer rimelige utgavene, Touring og Pure.

Nikjou bekrefter også at Lucid vil vise frem biler på norske veier allerede i år.

– Vi planlegger å presentere bilen for utvalgte medier allerede i år, gjerne med en kjøretur til vestkysten, sier han.

Selskapet er også i gang med «Project Gravity», en luksuriøs, stor SUV, som er ventet å bli avduket i 2022.

Lucid Air

Modell Air Pure Air Touring Air Grand Touring

Air Dream Edition

Pris 77.400$* (677.071 kroner) 95.000$* (831.031 kroner) 130.000$* (1.137.200 kroner)

169.000$* (1.478.360 kroner)

Rekkevidde 406 miles** (653 km) 406 miles** (653 km) 516 miles** (830 km)

520 miles** (836 km)

Hestekrefter 480 620 800 1.111
0-100 km/t - 3,2 sek. 3,0 sek. 2,5-2,7 sek.
Hjuldrift Bakhjulstrekk (mulig med firehjulstrekk) 4WD 4WD 4WD
Toppfart - - 168 mph (270 km/t)

168 mph (270 km/t)

* Pris direkte omregnet fra dollar uten hensyn til import og andre avgifter/ rabatter.

** Rekkevidden målt etter den amerikanske EPA-metoden. Den regnes som strengere enn WLTP-metoden som benyttes i Norge og Europa.