<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tøffere blir det ikke

At alt er stort i Amerika bekreftes etter en kjøretur i en pickup fra RAM, som nå er på plass i Norge.

    Publisert 17. mars 2022 kl. 11.17
    Oppdatert 17. mars 2022 klokken 11.39
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 323 ord
    TEST: RAM 1500 Sport Limited
    Nå har den amerikanske bilprodusenten RAM kommet til Norge, og dette er pickupen RAM 1500 Sport Limited.

    Det selges rundt 5.000 pickuper i Norge hvert år, med Toyota Hilux, Ford Ranger og Isuzu D-Max i spissen. Dette blir imidlertid som lekebiler å regne mot den nye RAM 1500 som nå er på plass i Norge.

    Med en selvpustende 5,7 liters Hemi V8 under panseret på 395 hestekrefter vil du aldri savne mer krefter, uansett om du skal frakte sement, kjøre forbi sinker eller trekke båter på 3,5 tonn. Lydbildet varsler samtidig hvem som er sjefen i gata, selv om de fleste trolig skjønte det også før du fjernstarter bilen med nøkkelen.

    Luftfjæringen lar deg heve og senke bilen i fem trinn og bidrar til både komfortnivået og fremkommeligheten på grovt underlag eller dyp snø. Du kan også velge mellom bakhjulsdrift, firehjulsdrift, lavgir og låsbar differensialsperre for de store, tunge og bratte oppgavene.

    Hydrauliske stigtrinn gjør det mulig for andre enn turnere å gå inn og ut av bilen, og et stigtrinn bak gir enkelt tilgang til det store lasteplanet også.

    Luksus

    I motsetning til amerikanske biler generelt og pickup-er spesielt er interiøret ombord i RAM på nivå med det vi karakteriserer som premiumbiler. Lekkert skinn på de fleste flater, trepaneler og elektrisk justerbare seter med kontrastsømmer , varme og kjøling bidrar til komforten. Utstyrsnivået er meget høyt og brukervennligheten av infotainment- og andre systemer er på høyde med de beste.

    Prisen er selvfølgelig høyere enn for de små lekebilene fra konkurrentene, men priser fra rundt 1,1 million kroner inkludert moms, gjør varebilen interessant for de som enten har spesielle behov, eller bare ønsker seg en ekstra tøff pickup. En ekstrem TRX-modell med en kompressormatet 6,2 liters Hemi V8 på 702 hestekrefter er også tilgjengelig, til en pris på 1,9 millioner kroner.

    Vil du ha disse bilene som personbil med fem seter må du ut med opptil en million kroner ekstra, men Sandven i Bergen som forhandler RAM i Norge har allerede registrert en TRX som personbil og flere er på vei.