<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tysk seier og russisk kollaps i elendig måned

Med unntak av coronaherjede april 2020 var årets april tidenes verste for bilsalget i Europa.

    Publisert 18. mai 2022 kl. 09.44
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 329 ord
    BARE CORONA VAR VERRE: Acea har aldri tidligere registrert en så svak april som i år, om man ser bort fra april 2020, da coronapandemien herjet. Foto: Dreamstime

    Nybilsalget i EU falt 20,6 prosent i april, og er nå ned 14,4 prosent hittil i 2022, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Acea. Problemene i forsyningskjeder får skylden for den kraftige nedgangen.

    «Med unntak av pandemiåret i 2020, var dette det svakeste aprilresultatet målt i volumer solgt siden statistikken begynte», heter det fra Acea.

    Det italienske markedet trakk ned med en 33,0 prosents salgsnedgang, Frankrike med et 22,6 prosents fall, Tyskland med 21,5 prosents nedgang og Spania med 12,1 prosents tilbakegang.

    I Danmark og Finland var salget ned 29,0 og 27,3 prosent, mens Sverige så en oppgang på 0,3 prosent. Romania og Irland gikk motstrøms med oppganger på 23,4 og 10,0 prosent.

    Totalt ble 684.506 nye personbiler levert i EU i forrige måned. Samlet tall for 2022 så langt er 2.930.366.

    I Norge, som ikke inngår i EU-tallene, var salget ned 26,1 prosent til 9.725 biler, slik Opplysningsrådet for veitrafikken opplyste om i begynnelsen av måneden.

    Samlet tall for EU, EFTA-landene Island, Norge og Sveits samt Storbritannia viser et 20,2 prosents fall til 830.447 nybiler.

    VW til topps og russisk kollaps

    Mens Volvo ble vinneren på det norske markedet med 1.007 nybilleveranser i april, var Volkswagen favoritten i EU med 71.688 registreringer. Det gir en markedsandel på 10,5 prosent – som er ned fra 11,9 prosent i april 2021.

    Toyota solgte 48.917 biler og økte markedsandelen fra 5,8 til 7,1 prosent, mens BMW var det tredje mest populære merket med 42.130 solgte biler.

    Det tyske premiummerket styrket dermed sin markedsandel fra 5,7 til 6,2 prosent i EU, samtidig som Mercedes-Benz ble stående på 5,8 prosent med sitt salg på 39.835 biler og Audi klatret fra 5,0 til 5,2 prosent med sine 35.388 registreringer.

    Bilmerket med den aller største salgsnedgangen i april var russiske Lada, som i EU så en nedgang på 62,7 prosent til 63 biler.

    Dessuten utmerket Jaguar seg med et fall på hele 46,8 prosent til 1.395 bilsalg.

    Størst vekst hadde Renault-eide Alpine, som økte salget med 115,4 prosent til 265 biler.