<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

BMW går for hydrogen

BMW åpnet onsdag fabrikken som skal lage brenselcelle-systemer til hydrogenbiler, og kjører veien konkurrenten ikke vil kjøre.

    Publisert 31. aug. 2022 kl. 13.51
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 225 ord
    GÅR PÅ HYDROGEN: BMW iX5. Foto: Bloomberg

    BMW har startet produksjonen av brenselceller for sin hydrogendrevne SUV iX5, og går dermed videre med det alternative drivstoffet konkurrentene anser som uegnet for personbiler.

    Mercedes og Audi har tidligere stanset sine hydrogenplaner for å konsentrere seg om batteriteknologien.

    – Hydrogen vil bli mer relevant innen individuell mobilitet grunnet sine fordeler. Hydrogendrevne biler er den ideelle teknologien for til å komplementere rene batteridrevne biler, sa BMW-sjef Oliver Zipse ifølge Bloomberg under åpningen av anlegget som skal produsere brenselcelle-systemene i Garching like utenfor München.

    Han karakteriserer hydrogen som «den siste biten av puslespillet» innen elektrisk mobilitet.

    – Vurderer masseproduksjon seriøst

    BMW planlegger å lage færre enn 100 iX5-biler for testing innen utgangen av året, og «vurderer seriøst» muligheten for masseproduksjon i løpet av inneværende tiår. Toyota skal levere selve brenselcellene, mens BMW selv har utviklet noen komponenter – inklusive kompressorer.

    Den tyske bilgiganten sikter mot å selge 50 prosent batteridrevne biler innen 2030, men legger ikke alle eggene i samme kurv grunnet mangel på råvarer og utilstrekkelig ladeinfrastruktur.

    Zipse uttalte ifølge Bloomberg tidlig i august at hydrogendrevne modeller kan være et alternativ for BMWs nye «Neue Klasse»-plattform fra 2025. 

    – Innen da og frem til 2030 vil ladeinfrastrukturen for elbiler være utilstrekkelig i mange land, noe som vil gjøre hydrogendrevne kjøretøy viktig for oppnåelsen av klimamål, sa han.