<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Disse bilene kommer verst ut i Greenpeace-undersøkelse

Flere populære bilprodusenter henger ikke med i overgangen til utslippsfrie biler, mener miljøorganisasjonen.

    Publisert 8. sep. 2022 kl. 12.25
    Oppdatert 8. sep. 2022 klokken 12.56
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 323 ord
    PÅ SISTEPLASS: For andre år på rad topper Toyota verstinglisten til Greenpeace. (c) Huettenhoelscher | Dreamstime.com

    For andre år på rad er Toyota rangert som bilprodusenten som er dårligst på å satse på å lage elektriske og utslippsfrie biler. Det skriver Reuters

    Den japanske bilprodusenten er størst i verden målt i salg. Likevel utgjør utslippsfrie biler mindre enn 1 prosent av deres totale salg, og Greenpeace noterer seg også at det er sakte fremgang i planene om avkarbonisering.

    Elektrisk dragrace: Porsche Taycan mot spinnvill elsykkel
    Dragrace-banen på Gardermoen er blitt elektrisk. Porsche Taycan GTS må forsvare seg mot den ekstreme elsykkelen Zero SR/S, men hvilken er raskest?

    – Faller langt bak

    Toyota var tidlig ute med hybridbilen Prius, lansert i 1997 og elsket av miljøvernere, men henger ikke lenger med i tiden, mener miljøorganisasjonen. 

    – Vi erkjenner at de har hatt noe fremgang, men sammenlignet med andre globale bilprodusenter faller de langt bak, sier Daniel Read i Greenpeace Japan.

    BENSIN ELLER HYBRID: Toyota RAV4 kan kjøpes som både bensin- og hybridbil, men det har bare blitt laget knappe 1600 fullelektriske versjoner. (c) Boykov | Dreamstime.com

    Bilprodusenten har også sagt at det gir mening å selge flere hybrider ettersom de mener infrastrukturen ikke tåler en full satsing på elbiler nå.

    – Jeg tror at tiden for hybrider er over, mener derimot Read.

    En talsperson for Toyota svarer at selskapet jobber for å kutte CO2-utslilpp så mye og raskt som mulig.

    Honda og Nissan følger etter

    På nest siste plass finner vi Honda, som havnet like bak Nissan på versting-listen. 

    Greenpeace begrunner rangeringen med at Honda ikke har en plan for å nå egne mål om utslippsfrie kjøretøy, og sier at salget av utslippsfrie biler for Nissan ikke har økt nevneverdig. 

    Begge bilmerkene, de også japanske, faller tre plasser fra fjorårets rangering.

    VAR POPULÆR: Nissan Leaf ble sett på som en pioner innen elbiler, men har blitt tatt igjen av andre elbilprodusenter. (c) Teddyleung | Dreamstime.com

    En talsperson for Honda sier de vil fortsette å jobbe mot målet om karbonnøytralitet innen 2050, mens Nissan-talspersonen ikke vil kommentere rapporten.

    Amerikaner topper listen

    Først på listen finner vi General Motors, der utslippsfrie biler står for 8,2 prosent av salget deres. Mercedez-Benz og Volkswagen følger etter for satsingen på elbiler.

    Midt på lista ligger Ford, Hyundai-Kia, Renault og Stellantis.

    Slik rangerte Greenpeace bilprodusentene:

     
    1. General Motors
    2. Mercedes-Benz
    3. Volkswagen
    4. Ford
    5. Hyundai-Kia
    6. Renault
    7. Stellantis
    8. Nissan
    9. Honda
    10. Toyota