<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Viser hvor attraktiv aksjen er

Porsche gikk på Frankfurt-børsen med en prislapp på 75 milliarder euro, og verdsettelsen bare steg utover dagen.

    Publisert 29. sep. 2022 kl. 09.13
    Oppdatert 29. sep. 2022 klokken 12.54
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 292 ord
    KLAR FOR BØRS: Porsche utsteder 911 millioner aksjer i sin børsintroduksjon, med referanse til sin ikoniske sportsmodell. Foto: Bloomberg

    Volkswagen-styret vedtok sent onsdag kveld en lanseringskurs på 82,50 euro når Porsche går på børs. Dette verdsetter luksusbilprodusenten til 75 milliarder euro (73 milliarder dollar) i den største børsintroduksjonen (IPO) i Europa på ti år.

    Lanseringskursen ligger i øvre enden av det tidligere indikerte intervallet, og da handelen åpnet i Frankfurt torsdag steg aksjen 1,8 prosent til 84 euro. Stemningen tok seg opp utover dagen, og i 11.30-tiden sto aksjen i 86,30 etter en oppgang på 4,6 prosent.

    – Den høye etterspørselen demonstrerer investorens tillit i Porsches fremtid. Provenyet vil gi Volkswagen betydelig større finansiell fleksibilitet som del av transformasjonen mot elektromobilitet og digitalisering, uttaler Volkswagens finansdirektør Arno Antlitz i en pressemelding.

    Wall Street Journal gjør et poeng av at Volkswagen utsteder 911 millioner aksjer, med referanse til Porsches ikoniske 911-modell. Utstedelsen er jevnt fordelt mellom preferanseaksjer uten stemmerett og ordinære aksjer med stemmerett. Volkswagen selger 25 prosent Porsches preferanseaksjer, eller 12,5 prosent av hele selskapet. 

    Imponert analytiker

    Blant deltakerne i Porsche-noteringen er Qatar Investment Authority – som også er stor Volkswagen-eier, vårt eget oljefond, T. Rowe Price og Abu Dhabi-regjeringens investeringsarm ADQ.

    – Hvis du kan dra i land en IPO i et så vanskelig marked, viser det hvor attraktiv virksomheten er. Porsche er en moden, velkjent virksomhet som ikke trenger å hente penger. Å plassere det i markedet som en fullblods virksomhet – det å være i stand til det er ganske imponerende, sier Jefferies-analytiker Philippe Houchois til Bloomberg. 

    Børsintroduksjonen rangerer Porsche blant verdens fem største bilprodusenter målt i markedsverdi, bak sitt morselskap Volkswagen, men foran konkurrenten Mercedes-Benz Group som er verdsatt til over 56 milliarder dollar. Tesla viser vei med sine 886 milliarder dollar i markedsverdi foran japanske Toyota Motor.