<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salgshopp for svensk gigant

Volvo hevder etterspørselen etter selskapets biler fortsatt er robust. Bilgiganten solgte flere biler i oktober i år, mot samme periode i fjor. 

Publisert 2. nov. 2022 kl. 15.42
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 153 ord
SOLGTE FLERE BILER: Her klare Volvo FH-lastebiler i en havn i Yokohama i Japan, mandag 30. mars 2020.  Bloomberg

Den svenske bilgiganten Volvo Cars økte salget med 7 prosent, til 54.317 biler i oktober, sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge Reuters

«Den samlede underliggende etterspørselen etter selskapets biler er fortsatt robust, spesielt for rene elektriske og plug-in hybridbiler,» heter det i en uttalelse.

Helelektriske kjøretøy utgjorde 15 prosent av salget, ifølge kinesiske Geely, som er majoritetseier i Volvo. 

Rammes av høyere kostnader

Selskapet rapporterte sist uke tall for tredje kvartal. Bilgiganten ble rammet av høyere kostnader. 

– Makroøkonomisk usikkerhet rundt om i verden tynget vårt resultat i tredje kvartal, sa adm.direktør Jim Rowan i Volvo Cars. 

Salget falt med 8 prosent, til 138.000 biler i tredje kvartal, ned fra 150.000 samme periode året før. Inntektene i kvartalet økte derimot med 30 prosent, til 79,3 milliarder svenske kroner.

Driftsresultatet endte på 2,1 milliarder svenske kroner, ned fra 3,3 milliarder samme periode i fjor. Nedturen skyldes høyere kostnader.