<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det er som å se et bilkrasj i sakte kino

Britisk bilindustri klarer ikke den elektriske overgangen, og tusener av jobber er i fare. Brexit og en presset regjering får skylden. 

Publisert 25. nov. 2022 kl. 14.03
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 423 ord
GIR SEG: Thierry Bollore varslet i forrige uke sin avgang som konsernsjef i Jaguar Land Rover. Foto: NTB

Den en gang så store britiske bilindustrien er på vei til å bli en miniputt, skriver Bloomberg.

Storbritannia var på 1950-tallet verdens nest største bilprodusent, men har nå falt til 18. plass på listen bak land som Canada og Slovakia. Hjemlig etterspørsel er heller ikke til å hoppe i taket av, siden britiske bilprodusenter styrer ​​​​mot det laveste salget siden 1982.

I de 12 månedene før Brexit-avstemningen produserte Storbritannia nesten 1,7 millioner biler, mens dette har falt til under halvparten det siste året.

Brexit og krisestemning

Mens EU-exiten brakte usikkerhet og satte investeringer på vent, har dagens statsminister Rishi Sunak ifølge nyhetsbyrået lite handlingsrom til å støtte det som er igjen av britisk bilindustri. Finansminister Jeremy Hunt lanserte i forrige uke et statsbudsjett med en rekke skatteøkninger og kutt i den offentlige pengebruken, i størrelsesorden 55 milliarder pund. 

I etterkant av budsjettfremleggelsen gikk tenketanken Institute of Economic Affairs ut og kalte det hele «en oppskrift for styrt nedgang» – inklusive planen om å belaste elbiler med veiavgifter.

SLITER: Jaguar Land Rover sliter med den elektriske overgangen. Foto: Bloomberg

Den britiske situasjonen står i kontrast til USA, der president Joe Biden utfordrer kinesisk dominans av elbil-næringskjeden ved å støtte bil- og batteriprodusenter med milliarder av dollar. Tysklands forbundskansler Olaf Scholz og Frankrikes president Emmanuel Macron jobber med lignende planer.

– Vi ser nå et bilkrasj i sakte kino for britisk bilindustri. Storbritannia pleide å ha en industriell strategi, men nå ser regjeringen ut til å stå på sidelinjen, sier økonomiprofessor David Bailey ved Universitetet i Birmingham til Bloomberg.

Bare fire store igjen

Som eksempler på forfallet peker nyhetsbyrået på at toppsjefen for Storbritannias største bilprodusent, Jaguar Land Rover, i forrige uke annonserte sin avgang etter å ha vist liten fremgang på vei mot det helelektriske skiftet som ble varslet for nesten to år siden. Samtidig sliter Britishvolt, selskapet ansett som det største håpet om en britisk elbilbatteriprodusent, med å holde hodet over vannet.

Mangelen på en batteri-næringskjede som kan støtte opp om masseproduksjon av elbiler er åpenlys, og kinesiske Envision Group eier det som er Storbritannias eneste operative batterifabrikk av noe størrelse.

Utviklingen setter ifølge nyhetsbyrået et tusentalls jobber i fare, og BMW opplyste i oktober om at produksjonen av Minis elektriske kombiversjon (hatchback) flyttes fra engelske Oxford til Kina. Etter at Honda la ned sin fabrikk i Swindon i fjor har Storbritannia nå bare fire masseprodusenter av biler igjen: Jaguar Land Rover, Nissan, BMW og Toyota.