<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Aldri før er det solgt så mange elbiler

Aldri før har det blitt solgt flere elbiler i Norge. ─ Du er heldig om du har du bestilt elbil og får den levert før avgiftene øker ved nyttår, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

    Publisert 1. des. 2022 kl. 15.45
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 291 ord
    BLIR DYRERE: Her Tesla-biler i Yokohama, Japan. Teslas Model Y er nordmenns mest kjøpte bil så langt i år. Bloomberg

    I november ble det solgt 15.911 elbiler, noe som er rekordhøyt. Forrige salgsrekord ble satt i mars i år, da det ble solgt 13.982 elbiler. 

    Hele 81,6 prosent av de som kjøpte ny bil i november valgte en elektrisk bil, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

    ─ Du er heldig om du har du bestilt elbil og får den levert før avgiftene øker ved nyttår. Bransjen gjør det de kan for å levere bilene folk har råd til før avgifter gjør det dyrere å velge utslippsfritt etter nyttår, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen

    Bu tror derfor at det kan bli en ny rekordmåned for elbilsalg i desember.

    Kan koste 40.000 mer i 2023

    Fra og med første januar 2023 får elbiler moms på kjøpsbeløpet over 500.000 kroner. Samtidig innføres det en ny vektavgift. Sistnevnte vil gjøre en ny gjennomsnittlig elbil 19.000 kroner dyrere.

    En Tesla Model Y, som er den mest kjøpte elbilen så langt i 2022, vil bli rundt 40.000 kroner dyrere på nyåret.

    En Skoda Enyaq vil bli 33.000 kroner dyrere dersom man velger modellen med firehjulsdrift.

    Bu frykter prisøkningen kan føre til at det blir vanskeligere å overtale de som er skeptisk til å bytte ut fossilbilen.

    ─ For å kutte klimagassutslippene nok, må vi i alle fall nå målet om at alle nye biler i 2025 er elektriske. Da må vi også klare å overtale de siste 20 prosentene som fortsatt velger en fossilbil i bilbutikken, sier Bu.

    Elbilforeningen mener elbilandelen i nybilsalget neste år må passere 90 prosent for å være i rute til Stortingets mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025.

    ─ Forutsigbar satsing trengs for Norges mest suksessrike klimasatsing. Jeg advarer politikerne mot å gjenta brå og uvarslede avgiftsøkninger slik regjeringen og SV gjorde i høst. Da blir forbrukerne usikre, avslutter hun.