<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ladeprisene i Oslo tredobles: – Helt idiotisk

Nå kan det være dyrere å lade bilen enn å fylle fossilt drivstoff i Oslo. – Anbefaler ikke å kjøpe elbil, sier Norsk elbilforening.

    Publisert 8. des. 2022 kl. 09.45
    Oppdatert 8. des. 2022 klokken 10.11
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 481 ord
    PRISSJOKK: Mange i Oslo kommer trolig heller til å ty til kommersielle hurtigladere fremfor kommunale ladeplasser fremover. (c) Softulka | Dreamstime.com

    Byrådet i Oslo vedtok onsdag en massiv økning på ladepunktene, som ofte er å finne langs gatene i hovedstaden.

    Mange, spesielt de som bor i blokker, har ikke tilgang på å lade hjemme og er derfor avhengige av å kunne sette bilen på lading på disse plassene.

    Men nå er det ikke sikkert det lønner seg med elbil i byen i det hele tatt.

    – I noen tilfeller blir det mer enn dobbelt så dyrt å lade elbilen på kommunens ladere som å fylle forurensende drivstoff, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

    – Med disse ladeprisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading å kjøpe elbil.

    Tredoblet regning

    Prisene tredobles på semi-hurtigladere, der prisen går fra 23 kroner til 62 kroner i timen. Lader man om  natten, mellom klokken 20 og klokken 9, stiger prisen fra 12 til 35 kroner.

    På normalladere, som har en effekt på mellom 3,6 til 7,2 kW, går prisen fra 28 til 49 kroner dagtid, og fra 12 til 35 om natten.

    Dersom man lader bilen i åtte timer om dagen går totalprisen altså fra 184 til 392 kroner. Lader man tilsvarende om natten går prisen fra 96 til 280 kroner.

    – Oslo kommune kan bare glemme å nå klimamålet sitt om å fjerne alle forurensende biler fra veiene med denne politikken, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

    Foreningen gir et eksempel der ladekostnaden blir helt hinsides: Lader du en eldre elbil med et forbruk på 2 kWt pr. mil og som lader med maks 3,6 kW effekt på et ladeuttak som kan levere 22 kW, får du en drivstoffkostnad på 34 kroner pr. mil.

    Peker på dyrere strøm

    I sommer ble prisene for lading også doblet. Årsaken denne gangen skal være den store økningen i strømpriser.

    – De som lader elbiler har hittil betalt mindre enn det kommunen har betalt for strømmen. Med endringene i takster vil det man betaler i større grad reflektere de utgiftene kommunen har med å tilby lading på kommunal plass, skriver Oslo kommune i en pressemelding ifølge Aftenposten.

    Kommunen har også varslet at prisene kan settes opp dersom strømmen blir vesentlig dyrere. Bu i Elbilforeningen ser ikke logikken bak det enorme prishoppet. 

    – I mange tilfeller vil elbilister betale mer på de «trege» gateladestolpene til kommunen enn på kommersiell lynlading. Vi aner ikke hvilket fiktivt marked kommunen opererer i. Oslo har en helt idiotisk prismodell, sier Bu.

    – Kø på hurtigladestasjonene

    Elbilforeningen har bedt om innsyn i bakgrunnstallene kommunen bruker for å beregne prisene.

    Hurtiglading på kommersielle ladestasjoner koster i dag opp mellom syv og ni kroner pr. kWt, noe som ofte blir billigere enn å lade på ladestolpene til kommunen.

    – Med dette forslaget gjør Oslo kommune sitt eget ladetilbud uaktuelt for de fleste. Resultatet er at mange ladestolper blir stående ubrukt, mens det kommer til å bli kø på byens hurtigladestasjoner, sier Maltun.