Salget av nye biler steg 16,3 prosent i EU i november, til 829.527 biler, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Acea. Det er fjerde måned på rad at salgsveksten akselererer. I oktober var veksten på 12,2 prosent, etter 9,6 prosent i september.
Salget i november var imidlertid godt under nivået i november 2019, før coronapandemien, da én million biler ble solgt. Og sammenlignet med 2021 er det samlede salget hittil i år ned 6,1 prosent – tynget av de svake månedene i første halvår.
I Tyskland var det en salgsvekst på sterke 31,4 prosent. Blant de andre største markedene hadde Italia en vekst på 14,7 prosent og Spania en økning på 10,3 prosent, mens det franske bilsalget steg 9,8 prosent.
Mer Europa
Inkluderes også Storbritannia og Efta-landene – og dermed også Norge – var bilsalget i november opp 17,4 prosent til 1.014.630 registreringer.
Det norske nybilsalget steg 27,8 prosent til 19.513 i november.
I Danmark falt nybilsalget 12,2 prosent, og i Finland falt det 4,3 prosent. I Sverige steg det 21,5 prosent.
Ford i full fart
Volkswagen-konsernet økte sin markedsandel i Europa til 25,1 prosent, fra 21,5 prosent i november i fjor, hjulpet av sterk salgsvekst for Volkswagen-merket og Audi.
Stellantis-konsernet gikk tilbake fra 19,9 til 16,3 prosents markedsandel, etter salgsnedgang for merker som Peugeot, Opel og Citroën.
Ford utmerket seg med en salgsvekst på hele 49,2 prosent, til 45.542 biler.
Toytoa solgte 35,3 prosent flere biler enn i tilsvarende måned i fjor.