Konkurransetilsynet har i dag varslet partene i Media Norge-fusjonen om at det kan bli aktuelt å gripe inn mot fusjonen. Årsaken er at fusjonen vil svekke konkurransen innenfor markedene for trykkeritjenester og rubrikkannonsering. En fusjon vil medføre at Schibsted-kontrollerte Media Norge få kontroll over trykkeriene til Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad. I bergensområdet får Media Norge kontroll over trykkingen av blant annet Dagbladet, som er Schibsted-kontrollerte VGs nærmeste konkurrent. I Vest-Agder og Sør-Rogaland overtar Media Norge og Schibsted trykkeriene til Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, som før fusjonen er konkurrenter. Også her får Schibsted og Media Norge kontroll over trykkingen av blant annet Dagbladet, fremgår det av en melding fra tilsynet. Konkurransetilsynet har i dag varslet partene i Media Norge-fusjonen om at det kan bli aktuelt å gripe inn mot fusjonen. Årsaken er at fusjonen vil svekke konkurransen innenfor markedene for trykkeritjenester og rubrikkannonsering. En fusjon vil medføre at Schibsted-kontrollerte Media Norge få kontroll over trykkeriene til Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad. I bergensområdet får Media Norge kontroll over trykkingen av blant annet Dagbladet, som er Schibsted-kontrollerte VGs nærmeste konkurrent. I Vest-Agder og Sør-Rogaland overtar Media Norge og Schibsted trykkeriene til Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, som før fusjonen er konkurrenter. Også her får Schibsted og Media Norge kontroll over trykkingen av blant annet Dagbladet, fremgår det av en melding fra tilsynet. I markedet for rubrikkannonser er Konkurransetilsynet opptatt av at Finn og regionavisene i Media Norge får samme eier. Allerede før fusjonen er det et tett samarbeid mellom Finn og regionavisene, noe som har gitt Finn en betydelig posisjon innen rubrikkannonsering på nett. Tilsvarende har Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen opprettholdt en betydelig posisjon innenfor rubrikkannonsering i avis. Etter fusjonen vil regionavisene ikke lenger kunne være potensielle eller faktiske konkurrenter til Finn, og Finn vil heller ikke kunne være en potensiell eller faktisk konkurrent til regionavisene. Tilsynet har derfor konkludert med at konkurransen innenfor rubrikkannonsering av eiendom, motor og stilling blir vesentlig begrenset ved at regionavisene og Finn får samme eier.Konkurransetilsynet understreker at dagens varsel om et mulig inngrep ikke er et endelig vedtak. Tilsynet vil vurdere partenes uttalelse til varselet grundig og er innstilt på å diskutere mulige avhjelpende tiltak.Media Norge har frist til 18. mai med å kommentere Konkurransetilsynets varsel. Dersom Media Norge foreslår avhjelpende tiltak kan Media Norge be om at denn