<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mobilt internett tar av i India

Hva sier et nettleserselskap for mobil til et marked som får 10 millioner nye abonnenter i måneden?

    Publisert 28. mai 2008 kl. 10.25
    Oppdatert 15. des. 2013 klokken 09.48
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 185 ord
    Foto: Opera

    India fikk 10 millioner nye mobilabonnenter bare i mars, ifølge DagensIT. Opera har satset på dette nest største markedet i verden, og dette var hele tiden en selvfølgelighet.- Spørsmålet var ikke om vi skulle åpne kontor i India, men når. Landet er allerede en oase for et selskap som Opera Software, sier Opera-sjef Jon von Tetzchner til DagensIT.Mange om beinetNokia, Samsung, Motorola og Virgin Mobile slåss alle for å vinne over mobilbrukerne i India til deres merke, men på software-siden er det også lukrativt. Opera mini er en meget rask nettleser for mobil, og mobil nettsurfing har tatt av i dette gigantiske landet.- Interessen og markedet for internett på mobilen er begynt å våkne nå, sier Operas India-sjef, Sagar Chandna, til nettstedet. Han påpeker at kun 120 millioner av 1,2 milliarder mennesker har på et eller annet vis tilgang til internett, og mobilt internett kan erstatte noe av nettopplevelsen for den resterende milliarden.Doble omsetning for mobilsurfingGartner melder at omsetningen for mobile tjenester vil vokse med over 18 prosent i året de neste fem årene, og at omsetningen som kommer fra mobilsurfing vil dobles hvert år.