Årsaken er at de er altfor dyre å operere med dagens drivstoffpriser, opplyser administrerende direktør Bjørn Kjos til NTB.MD-80 er grunnstammen i Norwegians operasjoner i Sverige, og egentlig var det planen å bruke halvparten av dem ut 2009. Nå blir de i stedet satt på bakken fra vintersesongens start senere i år.- De greier ikke det operasjonsprogram vi har lagt opp for dem. I stedet for å være i virksomhet opp mot 12 timer i døgnet, «kneler» de etter sju-åtte timer med masse tekniske problemer, sier Kjos, som legger til at de svenske operasjonene vil bli overtatt av Boeing 737-fly.I alt 2,3 millioner passasjerer reiste med Norwegians ruter i Norge og Sverige i første kvartal - med vel 1,9 millioner i Norge og ca. 450.000 i Sverige. Første halvår hadde Norwegian-gruppen vel 4,4 millioner passasjerer - vel 3,5 millioner i Norge og i overkant av 800.000 i Sverige.