Geelmuyden.Kiese har brukt 2008 til å forberede seg på dårlige tider, går det frem av en pressemelding. Byrået har rekruttert mindre enn normalt, trimmet kostnader og justert tjenestespekteret slik at det passer til krisetider. Solide resultater i 2008 og en salgsvekst på 20 prosent hittil i 2009 gir byrået høy hastighet inn i et turbulent marked.- I 2008 styrket vi organisasjonen og vår finansielle stilling betydelig. 2009 blir imidlertid et knalltøft år for hele bransjen. Når det blåser opp til storm har man to alternativer: Man rir bølgen, eller svelger vann. Vi har skalket lukene, revet seglene, begrenset rekrutteringen og trimmet kostnadene i hele Norden. Vi er klare til å ri bølgen, sier Stein Jacob Frisch, daglig leder i Geelmuyden.Kiese Gruppen.Geelmuyden.Kiese leverte nordiske honorarinntekter på 71 millioner kroner i 2008, en vekst på 3 prosent sammenlignet med fjoråret. Driftsresultat på gruppenivå ble ca 11 millioner kroner, en reduksjon fra 13 millioner kroner i 2007. 2008 ble dermed det tredje beste året i byråets historie.- Våre kunder hadde et høyt aktivitetsnivå i 2008. Året var preget av krevende endringsprosesser gjennom finanskrisen og stor vilje til å bruke kommunikasjon som verktøy til å flytte makt. Når det går bra for våre kunder, går det også godt for Geelmuyden.Kiese. Vi er derfor fornøyd med våre egne resultater for fjoråret, sier Frisch.Geelmuyden.Kiese ble i 2006 kjøpt av ti partnere som alle arbeider i byrået. For å øke konkurransekraften har partnerne redusert sine egne lønninger med i gjennomsnitt seks prosent. Samtidig er oppdragstilgangen inn i 2009 god. Per midten av februar opplever byrået en vekst i salget på 20 prosent, og en majoritet av de nye oppdragene er kompliserte endringsprosesser som berører flere land.Geelmuyden.Kiese Norge oppnådde honorarinntekter på 50,1 millioner kroner, som er på samme nivå som i 2007. Resultat før skatt ble 10,8 millioner kroner mot 14 millioner kroner i 2007.Tallene er foreløpige og er ikke reviderte.