Annonseinntektene på internett økte i fjor med 10,6 prosent, til tross for økonomiske krisetider, viser ferske tall.Annonsering i tilknytning til søkemotorer økte med hele 19,8 prosent i 2008, og innbrakte alene 72 milliarder kroner, går det fram av en rapport fra The Interactive Advertising Bureau (IAB) og PricewaterhouseCoopers (PwC).Displayannonser innbrakte 52 milliarder kroner, mens inntektene fra videoannonsering ble mer enn doblet fra 2,2 milliarder kroner i 2007 til over 5 milliarder kroner i fjor.Selv i fjerde kvartal, da den globale finanskrisen rammet for fullt, ble det annonsert på internett for nærmere 42 milliarder kroner, en økning på 2,6 prosent fra samme periode året før.Detaljvarehandelen, finansbransjen, IT-sektoren og bilindustrien er blant de flittigste annonsørene på internett, ifølge rapporten.For papiraviser, magasiner, radio og fjernsyn ble fjoråret et tøffere år. I USA falt de samlede annonseinntektene, internett inkludert, med 2,6 prosent i 2008.