Meieriprodusenten TINE melder om et resultat før skatt på 123 millioner kroner i 4. kvartal 2009, mot -1 million kroner i samme periode året før.- Høyt kostnadsfokus og bedret melkeanvendelse gjennom økt salg av produkter med god lønnsomhet, bidro til styrkingen av resultatet. I 2009 var markedet for meieriprodukter preget av økende konkurranse både fra handelens egne merkevarer så vel som nasjonale og internasjonale aktører, skriver TINE i børsmeldingen.Resultatet etter skatt for hele 2009 ble 674 millioner kroner, sammenlignet med 375 millioner kroner året før.Driftsresultatet i fjerde kvartal 2009 ble 141 millioner kroner, mot 75 millioner kroner året før.Driftsinntektene beløp seg til 5.036 millioner kroner, sammenlignet med 4.468 millioner kroner i 4. kvartal 2008.- Omsetningen økte med i underkant av syv prosent for hele 2009 sammenlignet med 2008. Dette skyldes i hovedsak effekten av økt råvarepris på melk, oppkjøpet av Ilchester Cheese Company høsten 2008, og effekten av en sterkere USD mot NOK i 2009 enn i 2008, skriver selskapet i rapporten.Her er rapporten fra TINE