Mediebransjen har vært inne i en lang periode preget av krise i annonsemarkedet og betydelige strukturelle endringer, med påfølgende kostnadsreduksjoner og nedbemanninger, skriver Finansavisen onsdag.Etter å ha fått juling i aksjemarkedet, går det nå bedre for selskaper som Schibsted, MTG, Alma Media og Sanoma.- Markedet er i gang med å snu oppover igjen. Det som har vært spesielt med denne nedturen er at den kom så plutselig, slik at det ble dårlig tid til å tilpasse seg og annonseprisene ble dumpet. Ut fra et såpass lavt bunnivå tar det tid å komme tilbake til der man var, sier Dag Sletmo i ABG Sundal Collier.Meglerhuset har for tiden kjøpsanbefalinger både på Schibsted og på MTG.Det er imidlertid ikke alle som er like begeistret for sistnevnte selskap.Av de 18 analytikerne som dekker MTG er bare halvparten overbevist. Ni har kjøpsanbefaling på aksjen, seks er avventende og tre anbefaler salg.Handelsbanken nedgraderte nylig anbefalingen på MTG-aksjen fra svak kjøp til svak selg, og kursmålet fra 475 til 440.