<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Er disse aksjene nå rigget for opptur?

Problemene har stått i kø for hele sektoren i lang tid. Men nå tyder mye på at man endelig ser lyset i enden av tunellen.

Publisert 19. mai 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 149 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

25 prosent vekst i business- og første klasse kan gi fly-selskapene en etterlengtet opptur, skriver Finansavisen onsdag.En kraftig vekst i etterspørselen i dette segmentet er nemlig i ferd med å snu trenden for den hardt prøvede bransjen.I mars var prisnivået i de dyreste billettklassene 10,8 prosent høyere enn i fjor. Veksten i første kvartal i år tilsvarer en annualisert vekst på 25 prosent for de dyre billettene, ifølge IATA.Selv om de dyreste billettklassene utgjør rundt 20 prosent av setekapasiteten på langrutene, er andelen av inntektene herfra rundt 50 prosent for flyselskaper som Lufthansa og British Airways.Økende etterspørsel fra forretningsreisende i år overskygger for tiden den negative effekten av at oljeprisen generelt sett stiger igjen.Som et tegn på at man er på vei mot litt bedre tider meldes det at Lufthansa-sjef Wolfgang Mayrhuber nå løfter guidingen selv om drivstoffutgiftene steg med 45 prosent til 1,1 milliarder euro i første kvartal.