<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Aksjene som knuste ekspertenes dom

Analytikerne var ikke akkurat over seg av begeistring ved årsskiftet og anbefalte salg av disse aksjene. Det straffet seg.

Publisert 23. juni 2010
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 152 ord
lead
Traderen Stephen McSherry jobber på gulvet på New York Stock Exchange - Foto: AP Photo/Richard Drew, file
Traderen Stephen McSherry jobber på gulvet på New York Stock Exchange - Foto: AP Photo/Richard Drew, file

I desember var de amerikanske analytikerne særlig positive til selskaper som kunne klare seg bra, selv om USAs økonomi gjorde det dårlig, skriver Finansavisen onsdag.For eksempel hadde Coca-Cola 14 kjøpsanbefalinger, mens bare en enslig guru ropte «selg».Hittil i år er aksjen ned 7,9 prosent, 7,7 prosentpoeng mer enn S&P 500-indeksen. Et annet eksempel er farmasikonsernet Pfizer, hvor 81 prosent av analytikerne spådde oppgang. Aksjekursen har siden falt 17 prosent.På den andre siden av skalaen finner vi selskaper som analytikerne hatet som pesten rundt nyttår. Finanskonsernet Huntington Bancshares har bykset 66 prosent på børsen, etter at to tredeler av analytikerne spådde nedtur.De tidligere så upopulære eiendomsutviklerne og bilprodusentene er opp henholdsvis 14 og 10 prosent i snitt.- Den beste typen selskap å eie er den hvor en høy andel av analytikerne er negative, men du ser at situasjonen er i ferd med å bedre seg, sier Thomas Wilson, en forvalter i Brinker Capital.