Tankratene tok seg markant opp i uken som gikk. Aktiviteten tok seg opp i kjølvannet av at aktørene i det fjerne østen returnerte fra feiring av det nye året. Listen over ledig tonnasje ble kortere for hver dag som gikk. Dessuten beholdt rederne roen, noe som sendte ratene østover fra Persiabukta opp rundt 30 WS-poeng, fastslår skipsmeglerhuset Pareto Bassøe i sin siste ukerapport, som ble sluppet fredag ettermiddag.Ifølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Persiabukta (AG) til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 75, som var opp 27,5 WS-poeng i forhold til uken før. Det tilsvarer en inntjening på 43.350 dollar, mot 7.055 dollar foregående uke.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 45, som var opp 9,5 WS-poeng. Inntjeningen på strekningen er dermed på beskjedne 16.415 dollar dagen. Uken før var inntjeningen på 675 dollar.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 57,5, opp 7,5 WS-poeng. Den daglige inntjeningen var på 19.525 dollar per dag, sammenlignet med 10.714 dollar uken før.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk, som forrige uke, en rate på WS 67,5. Inntjeningen var på 9.679 dollar per dag, opp fra 10.101 dollar uken før.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på WS 80, uendret i forhold til foregående uke, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 25.382 dollar, mot 25.342 dollar foregående uke.Det ligger seks lasteklare VLCC-er i Gulfen, fem enkeltskrogede og ett med dobbelt skrog. I foregående uke var tallet fem enkeltskrogede og to med dobbelt skrog. Den neste måneden vil ytterligere seks enkeltskrogede og 56 dobbeltskrogede skip komme i lasteposisjon (fem og 66 foregående uke).Per november 2010 måtte John Fredriksens Frontlines VLCC-er og Suezmax-er seile inn henholdsvis 31.300 og 24.900 dollar for å gå i breakeven.