I 2009 lånte Groupon-gründer, Andrew D. Mason, 800.000 kroner for å kjøpe aksjer. Knappe to år senere kan den 29-år gamle Groupon-sjefen se frem til en tilværelse som milliardær, for ved selskapets børsdebut kan han bli god for 10 milliarder kroner, skriver dn.- Livet er for kort til å være et kjedelig selskap, sier grunnleggeren av kupongselskapet Groupon, Andrew D. Mason (30).På knappe to år har selskapet økt antall ansatte fra 37 til 7.107, og Mason har en klar visjon om hvorfor man bør investere i Groupon når selskapet går på børs.- Hvis du tenker på å investere i Groupon, tenker du forhåpentligvis som jeg gjør, at Groupon er i bedre posisjon enn noe annet selskap i historien til å endre hvordan lokal handel foregår.Før IPOen sitter han med 22.967.252 A.aksjer tilsvarende 7,7 prosent og 499.992 B-aksjer tilsvarende 41,7 prosent.Har tapt nesten 3 milliarder kronerSelskapet har imidlertid, i følge Bloomberg, tapt 540,2 millioner kroner siden 2008 og det kan bidra til at noen er skeptiske.Selskapet hadde markedføringskostnader på 208,2 millioner dollar bare i årets første kvartal, tilsvarende svimlende 1,1 milliarder kroner. Det medførte at selskapet bare i årets første kvartal tapte 620 millioner kroner.Og brukerne kommer ikke til Groupon av seg selv. Groupon brukte 179,9 millioner dollar på å kjøpe seg abonnenter i årets første kvartal, tilsvarende nesten 955 millioner kroner, i følge Bloomberg.Da er det ikke lenger så imponerende å konstatere at de begynner å nærme seg 85 millioner abonnenter, selv om det i fjor på samme tid hadde rundt 5 millioner.I tillegg er Groupon så lett å kopiere at det så langt er kommet 482 imitatorer på markedet, som Bloomberg kjenner til.Nye kopier hver dag Her i Norge dukker det opp varianter nesten hver dag og selv om kuponger ikke er veldig utbredt i Norge er det i bunn og grunn ikke noe annet enn en form for annonsering, en form for DM. Ikke engang ny og moderne. Det kommer bare i en ny flaske.HegnarOnline har hørt fra selskaper, som har sjekket hva det vil koste å utvikle en tilsvarende løsning, og prisen for en enkel løsning ligger på ca. 250.000 kroner. Da sier det seg selv at man vil komme langt med 1 million kroner.Annonse- og reklamemarkedet blir ikke større fordi det kommer et nytt tilbud. De må stjele markedsandeler fra de etablert, som for eksempel Google og lokale aktører. Eller samarbeide med Google og andre til reduserte marginer.Da sier det seg også selv at Groupon kan være en oppblåst ballong som kan sprekke når som helst.Det store spørsmålet blir da bare om gründerne klarer å få solgt unna litt av keiserens nye klær før det smeller og markedet avslører at det ikke er noen klær.Selskapet kjører nå det remmer og tøy kan holde mot børsnotering. Nå skal det hentes 750 millioner dollar i en IPO før børsnoteringLes hele prospektet (Selskapet trenger 20 sider på å forklare hva som kan gå galt)De som vil satse på Groupon må tro veldig hardt på at de har funnet en ny og unik internettbasert annonse- og DM-kanal til kjøperne der ute, som det er vanskelig å kopiere og som brukerne vil foretrekke.Vi sier som Ibsen: Ja, tænke det; ønske det; ville det med, - men gøre det! Nej; det skønner jeg ikke!