<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tankrederne seiler for knapper og glansbilder

Det er langt mellom lyspunktene i stortankmarkedet. Inntjeningen østover fra Persiabukta synker til 167 dollar (!) dagen, mens inntjeningen vestover er negativ.

Publisert 15. aug. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Frontlines VLCC Front Kathrine. Foto: Selskapet
Frontlines VLCC Front Kathrine. Foto: Selskapet

Det har vært en ny slapp uke for VLCC-eierne, både i Persiabukta og Vest-Afrika, skriver skipsmeglerhuset Bassøe i sin siste ukerapport, sluppet sent fredag ettermiddag. Bassøe venter at sentimentet i markedet vil være i favør av befrakterne i lang tid fremover.Ifølge rapporten fikk moderne VLCC-er fra Persiabukta (AG) til Korea rett før helgen rater på worldscale (WS) 46, som var ned 1 WS-poeng i forhold til uken før. Det tilsvarer en inntjening på bare 167 dollar dagen, mot 203 dollar uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 35, som var ned 2 WS-poeng i forhold til forrige uke. Inntjeningen på strekningen er dermed fortsatt negativ.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 47,5, uendret i forhold til foregående uke. Den daglige inntjeningen var på 5.750 dollar, sammenlignet med 2.860 dollar per dag i foregående uke.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på WS 67,5, som var ned 5 WS-poeng sammenlignet med forrige uke. Inntjeningen var på 8.341 dollar, mot 8.490 dollar per dag uken før.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på WS 70, ned 2,5 WS-poeng i forhold til foregående uke, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 2.576 dollar, mot 1.774 dollar foregående uke.Det ligger 11 lasteklare VLCC-er i Gulfen, én enkeltskroget og 10 med dobbelt skrog, mot to enkeltskrogede og fem med dobbelt skrog uken før. Den neste måneden vil ytterligere 81 (92) dobbeltskrogede skip og ett enkeltskroget (1) komme i lasteposisjon.