Schibsted har sendt ut en melding om detaljene i forbindelse med restruktureringsplan i mediehuseneSchibsted må investere betydelig i digital kompetanse og samtidig redusere kostnadsbasen.- Målet er å fortsette den digitale transformasjonen i mediehusene for å sikre at våre posisjoner blir like sterke digitalt som de vi har innenfor tradisjonelle medier. Sterke redaksjonelle produkter vil være fundamentet for en sunn og lønnsom virksomhet også i den digitale fremtiden, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.I rapporten for 2. kvartal 2012 offentliggjorde Schibsted ambisjonen om å redusere kostnadsnivået med en helårseffekt på 500 millioner kroner i løpet av de kommende to årene i abonnementsavisene i Norge og Sverige, i tillegg til Spania. Det forventes at det blir gjennomført besparinger på 400 millioner kroner i de norske abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.Kostnadsreduksjoner på rundt 50 millioner svenske kroner er planlagt i de svenske mediehusene, hovedsakelig i Svenska Dagbladet, og tiltak med en helårseffekt på til sammen 40-50 millioner norske kroner er allerede implementert i den spanske gratisavisvirksomheten.En betydelig del av besparingen vil komme som et resultat av redusert antall ansatte.Restruktureringskostnader på om lag 300-350 millioner kroner vil være knyttet til kostnadsreduksjonene.Mesteparten vil bli belastet regnskapet i andre halvår 2012, på linjen for "Andre inntekter og kostnader".Samlokalisering i Oslo Det er besluttet å samlokalisere Schibsteds to store Oslo-baserte mediehus Aftenposten og VG i Akersgata 55 i Oslo, hvor VG holder til i dag.For Schibsted er hovedmålsetninger med samlokaliseringen å skape gode arbeidsplasser og godt arbeidsmiljø, beholde og styrke den enkelte bedrifts identitet og oppnå god totaløkonomi.Finn.no, Schibsted Forlag og Schibsteds hovedkontor forblir i sine nåværende lokaler i Oslo.