<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gode kvartalstall for A-pressen

A-pressen kunne onsdag legge fram solide tall for andre kvartal i år.

Publisert 5. sep. 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 172 ord
lead
Thor Gjermund Eriksen. Foto: Finansavisen.
Thor Gjermund Eriksen. Foto: Finansavisen.

Med et brutto driftsresultat på 127 millioner kroner, ligger medieselskapet på nivå med andre kvartal i fjor.Konsernets inntekter er 877 millioner kroner, som i andre kvartal i fjor, mens også driftskostnadene holder seg relativt stabile på 750 millioner kroner. Resultatet i andre kvartal belastes imidlertid med 37 millioner kroner knyttet til oppkjøpet av Edda Media.- Vi kan konstatere at A-pressens aviser klarer seg relativt sett bra, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen.Han påpeker imidlertid at annonsemarkedet for papiravisene er utfordrende. Samlet synker selskapets annonseinntekter med 7 millioner kroner, nesten 2 prosent, i andre kvartal. Det skyldes salget av Rogalands Avis i desember 2011. Konsernets samlede annonseinntekter på nett utgjør i andre kvartal 49 millioner kroner.Men de russiske trykkeriene sørget for å styrke kvartalsresultatet.- De seks trykkeriene har samlet levert sitt beste halvårsresultat noensinne i et trykkemarked preget av sterk konkurranse, fortsetter Eriksen.A-pressen solgte i februar i år sin eierandel i TV 2. Gevinsten gjør selskapet, ifølge Eriksen, bedre rustet til videre utvikling og satsing på lokalmediene. Egenkapitalandelen var 30. juni på 32,4 prosent.