<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjøpte Grete Roede - slanket inntjeningen

Utgiveren av blant annet Se og Hør, KK, Henne og Cosmopolitan halverte inntjeningen.

Publisert 21. jan. 2013
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Foto: Grete Roede
Foto: Grete Roede

Aller Media-konsernet i Norge melder i regnskapsåret som utløp 30/9 2012 et resultat før skatt på minus 16 millioner kroner, sammenlignet med pluss 71 millioner kroner året før.EBITDA (driftsresultat før avskrivninger) falt fra 107 til 58 millioner kroner.Omsetningen steg derimot fra 1.169 til 1.198 millioner kroner, og forklares ifølge konsernet av nye magasiner, one-shots, bilag og bøker, samt oppkjøp av Nova Vista AS (100 prosent) og Grete Roede AS (51 prosent).Ekstraordinære kostnaderOppkjøpene ga samtidig økte goodwill-avskrivninger, og avskrivninger belaster konsernregnskapet med 82 millioner, sammenlignet med 61 millioner kroner i regnskapsåret 2010/11.Videre har konsernet tatt store ekstraordinære kostnader knyttet til

  • omstrukturering i forbindelse med nedbemanning våren 2012omstrukturering i forbindelse med nedbemanning våren 2012
  • endring av pensjonsordningen (fra ytelsesbasert til innskuddsbasert tjenestepensjon)endring av pensjonsordningen (fra ytelsesbasert til innskuddsbasert tjenestepensjon)
  • oppkjøp av selskaper og nytt kontorbygg, samtoppkjøp av selskaper og nytt kontorbygg, samt
  • lansering av to nye magasiner.lansering av to nye magasiner.
Ukebladene tjener mindre- Må omstille fortløpende Følg HegnarOnline på Facebook her!

Lavere lønnsomhet for ukeblader og magasiner bidro også til at EBITDA nesten ble halvert.- Vi er fornøyd med at omsetningen i konsernet øker, men ikke at resultatet er svekket. Resultatet er sterkt påvirket av ekstraordinære kostnader, samt endringene i mediemarkedet, sier adm.direktør Roger Hansen i Aller Media AS i en kommentar.- Både de nye selskapene og flere av våre nysatsinger gir gode resultatbidrag til konsernet og samarbeidet mellom bladvirksomheten og de nye selskapene blir stadig forbedret, fortsetter han.Samtidig understreker han den for bransjen ikke unike utfordringen som ligger i å opprettholde lønnsomheten.- Vi må derfor omstille driften fortløpende og tilpasse kostnadene til inntektene. Vår ambisjon er fortsatt å øke vår markedsandel i bladmarkedet, og ikke minst vokse innenfor nye områder relatert til dagens kjernevirksomhet.- Vi forventer et positivt og forbedret resultat inneværende år, avslutter Hansen.Aller Media utgir Se og Hør, KK, Allers, På Tv, Henne, Cosmopolitan, Topp, STYLEmag, D, Lev Bra, Vakre Hjem & Interiør, Autofil, Gatebil, Båtmagasinet, Jeger hund & våpen, kryssord- og oppgaveblader, samt en rekke bøker og spesialutgivelser.