Feilen kan koste DNB én milliard kroner
Forbrukerrådet tror at DNB vil måtte punge ut milliardbeløp til kunder som har kjøpt spareprodukter med feil.

DNBs toppsjef Rune Bjerke gikk onsdag ut og fortalte at storbanken vil gjøre opp for seg i etterkant av Røeggen-dommen .Forbrukerrådet mener nå at DNB kan komme til å måtte betale ut nærmere en milliard kroner til tusenvis av kunder. Banken selv mener at regningen vil bli mindre, men vil ikke oppgi tall for utbetalingene utover å si at det tilsammen er i "flere hundre millionersklassen", skriver Dagens Næringsliv.For de 300 som har klaget til Finansklagenemda, betaler banken ut 60 millioner kroner. Det gir i snitt et tap per kunde på 200.000 kroner. Er tapet likt for de 5.000 andre kundene som har kjøpt slike produkter, kan DNB ifølge avisen måtte betale ut totalt én milliard kroner.- Mange har tapt rundt 200.000 kroner, noen langt mer, og noen mindre, sier underdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen.- Røeggen var en ganske typisk kunde av DNB-produktene - en småsparer som investerte rundt 500.000 kroner privat og måtte lånefinansiere for å få råd. Vi valgte ham fordi han representerte flertallet av småsparerne. Vi kaller denne typen kunder for et "røegg", sier han til DN.Følg HegnarOnline på Facebook her!