Jotunkonsernet økte salget av maling med seks prosent i fjor, og endte opp med driftsinntekter på i overkant av 12 milliarder norske kroner i 2013.Driftsresultatet økte med 12 prosent til 1,26 milliarder norske kroner i 2013, mot 1,13 milliarder kroner i 2012.Resultatet før skatt ble 1,19 milliarder kroner, opp fra 1,06 milliarder året før.Økningen skyldes i hovedsak vekst i Øst-Europa, Sørøst-Asia og deler av Midtøsten. Stabile priser på råvarer, sammen med bedre produktmiks og økt fokus på salg av høykvalitetsprodukter i markeder med høyere marginer, bidro til positiv utvikling i driftsresultat, opplyser selskapet i en melding.Jotun oppnådde i 2013 god vekst innen dekorative malinger, industrimalinger og pulverlakker, mens salg av marine produkter i konsernets felleskontrollerte virksomheter i Nordøst-Asia ble redusert som følge av syklisk nedgang i skipsbyggingsindustrien.- Vi er glade for at Jotun har gjennomført nok et sterkt år med solid salg og god inntjening. 2013 har også vært et år med store investeringer i nye og eksisterende markeder, blant annet nye fabrikker i Russland, Kina og Brasil, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.- Jotun er godt posisjonert i de viktigste vekstøkonomiene. Dette vil, basert på vår organiske vekststrategi, bidra til fortsatt økt salg. Ved å sikre økt kapasitet og utvikle personell og systemer som kan håndtere denne veksten effektivt, er Jotun godt rustet for fremtiden, sier Fon i meldingen.Til DN sier Fon at Jotun styrer uten budsjett:- Det er nok seks år siden styret sist så noe budsjett. Min hovedoppgave er å utvikle Jotun organisk. Vi vet at vi ønsker å vokse og har gode strategiske planer. I det daglige styrer vi konsernet etter nøkkeltall. Det fungerer helt utmerket for vårt vedkommende, sier Fon.