Oslo Børs innførte høsten 2012 en avgift som skulle ramme unødig høy ordreaktivitet i aksjemarkedet, såkalt robothandel.- Ulempen med at det legges inn enormt mange ordrer hele tiden, som så endres eller kanselleres på noen tidels sekunder, er at aktører blir tvunget til å investere i infrastruktur for å håndtere den massive informasjonen i ordreboken. Det påløper altså kostander uten at man egentlig får noen merverdi, sier kommunikasjonssjef Geir Harald Aase ved Oslo Børs til Finansavisen.Børsen innførte en avgift på fem øre når antallet ordre per ordreutførelse oversteg 70.- Vi forsøkte å gå et skritt videre enn andre markedsplasser, og bare ta de ordrene som skapte støy og ikke skapte noen merverdi for markedsplassen, forklarer direktør Thomas Borchgrevink ved Oslo Børs' markedsovervåkning.Ifølge Finansavisen viser en uavhengig forskningsrapport utført av Kjell Jørgensen, Johannes Skjeltorp og Bernt Arne Ødegaard at løsningen har vært langt mer vellykket enn man kunne håpet på.Les hele artikkelen i Finansavisen mandag