<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fortsatt fall for Polaris Media

Veksten i inntektene fra nye, digitale medier klarer ikke å holde tritt med fallet i inntektene fra de tradisjonelle mediene til Polaris Media.

Publisert 11. feb. 2015
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Per Axel Koch, Konsernsjef Polaris Media ASA. Foto. Finansavisen.
Per Axel Koch, Konsernsjef Polaris Media ASA. Foto. Finansavisen.

Konsernet melder om 20 prosents vekst i annonseinntekter på digitale medier i fjerde kvartal, mens den i hele 2014 var på 18 prosent.Konsernet henter inn relativt store engangseffekter ved å endre pensjonsordning og selge eiendom i Trondheim. Driftsresultatet før engangseffektene ble på 36 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor, ned fra 54 millioner kroner i 2013. For 2014 som helhet endte driftsresultatet på 170 millioner kroner, ned fra 234 millioner kroner. Etter engangseffektene er tilsvarende tall 109 millioner kroner i fjerde kvartal og nesten 244 millioner kroner for året som helhet.Driftsinntektene gikk ned med 19 millioner kroner i fjerde kvartal til 421 millioner kroner og med 86 millioner til 1.659 for 2014 under ett.Resultat før skatt ble på 119 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 23 millioner kroner året før. For hele 2014 ble resultat før skatt 121 millioner kroner mot 116 millioner kroner i 2013.Polaris Media er en sammenslutning av Adresseavisen ASA og Harstad Tidende-gruppen. Konsernet utgir blant annet Adresseavisen og Harstad Tidende.