<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Schibsted skuffer stort - dette er forklaringen

Schibsted var ventet å tjene 130 millioner kroner på driften i 4. kvartal. Nå foreligger fasiten.

Publisert 13. feb. 2015
Oppdatert 13. feb. 2015
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 497 ord
lead
Rolv Erik Ryssdal. Foto: Scanpix
Rolv Erik Ryssdal. Foto: Scanpix

Schibsted melder om et resultat etter skatt på minus 191 millioner kroner i 4. kvartal 2014, mot 850 millioner kroner i samme periode året før.Ifølge TDN Finans var det ventet et resultat på minus 5 millioner kroner.AvviketHovedårsaken til det store avviket fra 2013 er at selskapet hadde netto andre inntekter i 4. kvartal 2013 på 871 millioner kroner, mens de i 4. kvartal 2014 var netto negative med 95 millioner kroner.Gevinst i forbindelse med at Telenor kom inn som partner i Online rubrikkvirksomhetene SnT Classifieds og 701 Search, samt salget av Bergens Tidende-bygget, bidro positivt. Et tap på salget av Eesti Meedia bidro negativt, het i rapporten den gangen.På bunnlinjenResultat per aksje ble minus 1,84 kroner, mot pluss 7,94 kroner ved samme korsvei i fjor. Forventningen var minus 0,05 kroner.Resultatet før skatt ble minus 108 millioner kroner, sammenlignet med 975 millioner kroner i fjor og ventet 102 millioner kroner.Driftsresultatet ble minus 52 millioner kroner, mot 1.003 millioner kroner året før og ventet 132 millioner kroner.Netto kontantstrøm fra driften var 1.230 millioner kroner, opp fra 716 millioner kroner i samme periode i 2013.Driftsinntektene beløp seg til 3.874 millioner kroner, sammenlignet med 3.832 millioner kroner i 4. kvartal 2013. Forhåndstipset lød på 3.919 millioner kroner.Underliggende utviklingUnderliggende vekst i inntekter, der tallene er justert for valutaeffekter, oppkjøp og salg, og der felleskontrollert virksomhet er medregnet ved bruk av forholdsmessig konsolidering, var 8 prosent for Online rubrikk i 4. kvartal og 9 prosent for hele året 2014. Online rubrikkvirksomheten utenfor Norge vokste med 15 prosent i 4. kvartal underliggende og 14 prosent for året som helhet.Schibsted Norge hadde en underliggende inntektsnedgang på 1 prosent i 4. kvartal og 2 prosent for hele året 2014. Schibsted Sverige hadde en underliggende inntektsnedgang på 4 prosent i 4. kvartal og 2 prosent for hele året 2014, heter det i rapporten.Mediehus Internasjonal hadde en underliggende inntektsnedgang på 5 prosent i 4. kvartal og hele året 2014.Konsernet økte sine inntekter med 1 prosent underliggende både i 4. kvartal og i 2014 som helhet.Online rubrikk hadde økte kostnader på grunn av høyere aktivitet både i 4. kvartal og hele året sammenlignet med 2013. Driftskostnadene økte underliggende med 4 prosent i 4. kvartal og 7 prosent for året som helhet.Totalt påvirket valutaeffekter Schibsteds driftsinntekter i 4. kvartal 2014 med NOK 27 mill. sammenlignet med tilsvarende periode i 2013. For året 2014 var den positive valutaef-fekten på NOK 250 mill. Driftskostnadene økte med NOK 189 mill. i 2014 som helhet og med NOK 28 mill. i 4. kvartal på grunn av valutasvingninger, heter det i kvartalsrapporten.Hele 2014 For hele 2014 endte regnskapet med et underskudd på 127 millioner kroner, ned fra 1.037 millioner kroner i 2013. Resultat per aksje endte på -1,67 kroner, ned fra 9,42 kroner i 2013.Foreslått utbytte for 2014 er på 3,5 kroner per aksje.Driftsresultatet var på 510 millioner kroner mot 1.675 millioner kroner i 2013.Driftsinntektene var på 14,98 milliiarder kroner, opp fra 14,87 milliarder kroner året før.Her er rapporten og presentasjonen.Følg presentasjonen LIVE fra klokken 09:00