<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Risikerer millionsmell etter telefeil

Nkom varsler overtredelsesgebyr etter Telenors utfall i oktober.

Publisert 16. mars 2015
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Jon Fredrik Baksaas - Foto: Scanpix
Jon Fredrik Baksaas - Foto: Scanpix

30. oktober 2014 hadde Telenor et større utfall av mobiltjenester i nettet,i forbindelse med planlagt arbeid i abonnementsdatabasen. Feilen rammet hele landet, og flere enn tre millioner kunder fikk ikke brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time.Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mener hendelsen hadde stort skadepotensiale, og varsler et gebyr til Telenor på ni millioner kroner. - Nkom har gransket hendelsen, og oversendte 22. desember sin rapport til Samferdselsdepartementet og Telenor. I rapporten viser Nkom til at Telenor ikke hadde gode nok rutiner for å redusere den feilrisikoen som var til stede i forbindelse med arbeidet. Nkom mener at denne feilrisikoen materialiserte seg i utfallet 30. oktober, sier Nkom i en pressemelding mandag.Nkom vurderer et gebyr på ni millioner kroner. Telenor har frist til 7. april med å kommentere.