<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SAS barberer pilotavtalen med 200 sider

Publisert 30. mars 2015
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Svein Østerhus
Svein Østerhus

Bare de viktigste og mest sentrale punktene ligger an til å bli videreført i forhandlingene om nye pilotavtale i SAS. Det betyr at flygerne kommer til å måtte si fra seg rettigheter de har brukt 60 år på å opparbeide seg, ifølge Dagens Næringsliv. Samtalene mellom ledelsen og pilotforeningene i SAS begynte i desember i fjor. Fristen for forhandlingene utløper 1. april, onsdag denne uka.Samarbeidsklimaet skal fortsatt være godt, trass i at den omfangsrike, 238 sider lange tariffavtalen blir redusert til rundt 40 sider – nedfelt i en helt ny tariffavtale. Nestleder i SAS Norge Pilotforening, Svein Duvsete, har ingen tro på at selskapet blir kastet ut i en opprivende konflikt, slik konkurrenten Norwegian ble nylig.– Jeg tror alle ser behovet for at selskapet får en mer fleksibel avtale. SAS må bli mer konkurransedyktig, så vi kan utvide i helt nye markeder. Selskapet må jo tjene penger, sier Duvsete, som representerer flygerne som ble med over da SAS kjøpte Braathens i 2001.Leder i Norske SAS-flygeres forening (NSF), Rune Sundland, er imidlertid ikke like forsonlig. Han reagerte kraftig da den over 60 år gamle pilotavtalen ble sagt opp i vinter. Nå har NSF har nå fått forlenget sin forhandlingsfrist med inntil to måneder.– Det er for tidlig å si når vi blir enige eller ikke. Etter påske skal vi snakke om reelle krav, og da finner vi raskt ut om partene kommer til enighet innen kort tid, sier Sundland.