<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oprahs slankeinteresse kostet shortselgere dyrt

Spekulanter fikk kjenne Oprah-effekten på kroppen.

    Publisert 26. okt. 2015 kl. 10.30
    Oppdatert 26. okt. 2015 klokken 11.37
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 157 ord
    Oprah Winfrey - Foto: Ap/Scanpix

    Weight Watchers-aksjen hadde falt 73 prosent i verdi i løpet av 2015, og per 1. oktober var 57 prosent av aksjene solgt «short», skriver Børsen.dk.Investorene hadde liten tro på at aksjen ville styrke seg, helt til Oprah Winfrey la 43 millioner dollar, eller om lag 350 millioner kroner på bordet, for å sikre seg 10 prosent av slankekaken.Det fikk aksjen til å stige hele 168 prosent samme dag og 31 prosent dagen etter.Det betyr at i løpet av en uke steg markedsverdien på Weight Watchers fra 350 millioner dollar til nesten 880 millioner dollar.Ifølge det danske nettstedet er shortselgerne blitt tvunget til å dekke seg inn etter massive tap.Likevel er ikke alle på Wall Street overbevist om at Oprah-effekten vil vedvare.- Det er fortsatt usikkert hvor mange nye kunde Oprah Winfrey vil generere, og i lys av den stigende konkurransen i slankeindustrien, venter vi fortsatt på å se hvordan Weight Watchers utvikler seg, sier analytiker Gregory Badishkanian.