<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fredriksen åpner opp for kjøp av flere nybygg

John Fredriksens Frontline må se på alternativer for å vokse videre etter at DHT Holdings glipper for selskapet. 

    Publisert 23. mars 2017 kl. 15.28
    Oppdatert 23. mars 2017 klokken 15.29
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 297 ord
    John Fredriksen. Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen.

    Torsdag morgen kom en melding om at DHT Holdings kjøper den 11-skip store VLCC-flåten til BW Group med oppgjør i kontanter og aksjer.Dermed blir BW Group største aksjonær i det USA-baserte tankrederiet, og gjør dermed at Frontline som i to oppganger har lagt inn bud på selskapet, må se at kampen er tapt foreløpig. Transaksjonen gjør at Frontline vannes ut fra å inneha en eierandel i DHT på 16,4 prosent til rett over 10 prosent, noe som igjen betyr at det vokseklare tankrederiet til Fredriksen må se seg nødt til å kikke på andre muligheter for å ekspandere videre. Overfor den anerkjente shippingavisen Tradewinds, avslører John Fredriksen hva han tenker om at overtakelsesplanene foreløpig har gått i vasken. - Jeg er nå av den oppfatningen at vi la inn et bud på DHT som var for høyt, og at nybygg er i ferd med å bli et mer og mer attraktivt alternativ, sier Fredriksen til Tradewinds.  Han åpner dermed opp for å kjøpe flere nybygg til stadig mer attraktive priser. I slutten av februar kjøpte Frontline to helt nye VLCCer som ble videresolgt fra DSME-verftet i Sør-Korea for 77,5 millioner dollar pr stykk. I fjerdekvartalsrapporten til rederiet ble prisene omtalt som historisk lave. Siden skipene som etter planen skal leveres i henholdsvis september og oktober i inneværende år, ble kjøpt som videresalg, økes ikke den globale flåten av VLCCer, påpeker Frontline.Prisene fallerIfølge den siste ukesrapporten til skipsmeglerforetaket Fearnleys, har prisene på de få nybyggene som er blitt bestilt i år ligget på mellom 81 og 82 millioner dollar.I 2016 var de høyeste prisene som ble betalt for nye VLCCer 95 millioner dollar, mens de i 2015 var oppe i 97 millioner dollar.Prisen Frontline betalte i februar er dermed hele 20 prosent lavere enn det rederne måtte ut med for to år siden.