Skjønn vekst: Solgte kosmetikk for 1,27 milliarder kroner
Skjønnhet- og velværekjeden kunne avslutte fjoråret med kraftig vekst både på topp- og bunnlinje.

(Finansavisen): - Club Vita ble startet i 2014, og er i dag en av landets aller største kundeklubber. Vi har nå 940.000 medlemmer, og målet er å passere én million i 1. kvartal av 2018, sier Knut E. Røsjorde, adm. direktør i Cosmetic Group, som eier Vita.Den største blir størreVitas regnskap for 2016 tyder også på at selskapet lykkes. Totalmarkedet vokste med syv prosent i 2016, mens Vita økte omsetningen med hele 10,9 prosent til 1,27 milliarder kroner. Samtidig viste selskapets driftsresultat en vekst på hele 25 prosent.- Vi åpnet åtte nye butikker i fjor. Samtidig hadde vi en vekst på 4,8 prosent i eksisterende butikker, og vi opplevde omsetningsvekst i samtlige kategorier. Et stort volum får også en innvirkning på resultatet, sier Røsjorde til Finansavisen.Ifølge Kosmetikkleverandørenes Forening er Vita desidert størst i bransjen, med en markedsandel på 28,3 prosent i kosmetikkfaghandlen i 2016. Nummer to er Kicks med 18,7 prosent.Vita har nå 220 butikker i tillegg til nettbutikk, og Røsjorde mener det er rom for flere.- Vi forventer å ha rundt 300 butikker i løpet av en periode på tre til fem år, sier han til Finansavisen.- 30 prosent markedsandel innen to årRøsjorde regner med at totalmarkedet vil øke med rundt tre prosent årlig fremover, og Vita har ambisjoner om å fortsette å øke mer enn markedet.- Vi åpner litt færre butikker i år enn i fjor, men vi får en fin vekst også i 2017 og kommer til å ta markedsandeler. Vi har en klar ambisjon om å passere 30 prosent markedsandel innen de neste to årene, forteller Røsjorde til Finasavisen.