Aksjen til den japanske spillgiganten steg torsdag 4,9 prosent på Tokyo-børsen, etter at Financial Times rapporterte at "Pokemon Go"-spillet som gikk viralt i 2016, endelig er klar for lansering i Kina.Det betyr at Nintendo-aksjen har steget med hele 200 prosent siden det populære mobilspillet ble lansert i juli 2016, skriver CNBC. I 2015 slet selskapet stort, og mistet stadig brukere til en rekke populære mobilspill. Ledelsen kunngjorde derfor en ny satsing, som resulterte i blant annet mobilspillene "Pokemon Go", "Super Mario Run" og "Fire Emblem Heroes".Nintendos resultat for første halvår i 2016 viste en inntekter fra mobilspill på 117,2 millioner dollar, tilsvarende 948 millioner kroner. Det var ifølge CNBC en økning på 426 prosent sammenlignet med samme periode året før. - Pokemon Go hadde en stor innvirkning på eksisterende Nintendo-konsoller og programvare, og førte til en økning i 3DS-salg og relaterte Pokemon-spill, sier Piers Harding-Rolls, leder for spillforskning ved IHS, til CNBC.