<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Offshoreanalytiker ventet stille uke: - Tok «fullstendig» feil

Overraskende aktivitetshopp i Nordsjøen, men ratene er fortsatt svært svake. Til sommeren er det imidlertid ventet at ratene skal stige, derfor posisjonerer oljeselskapene seg nå. 

Publisert 16:28 30. jan. 2018
Oppdatert 16:34 30. jan. 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 335 ord

- Det har vært en stund siden jeg sa, «vi venter en stille uke», for så å bli vist at det var fullstendig feil, men etter mandagens rapport har markedet blitt snudd på hodet, noe som etterlater kun et ledig fartøy utenfor Norge.Slik åpner senior analytiker,Inger-Louse Molvær i skipsmeglerhuset Westshore Offshore sin daglige markedsrapport.Oversikten fra skipsmeglerhuset viser et rush av ankerhåndteringsfartøy som har blitt sluttet siden mandag.Spirit Energy har hyret inn «Normand Prosper», «Havila Jupiter» og «KL Saltfjord» til rater på mellom 120.000 og 125.000 kroner for flytting av «Island Innovator».Videre har Aker BP sikret seg trioen «Normand Drott», «Normand Ranger» og «Far Sigma» til flytting av «Transocean Arctic» gjennom sin «call off»-avtale der den ikke-kjente raten er forhåndsavtalt og ikke følger markedsutviklingen direkte.I forrige uke lå ratene på mellom 50.000 kroner og 70.000 kroner da Lundin fikk hjelp av «Siem Emerald» og «KL Sandefjord» til å flytte «COSLInnovator».- Ratene var skrudd opp litt fra det som har vært en veldig dårlig januar ratemessig, en trend vi tror vil fortsette, om ikke på kort sikt så i det minste i det vi nærmer oss sommeren, skriver Molvær i rapporten.Lange kontrakterSkipsmeglerhuset skriver at nyhetene i dag når det gjelder markedet for forsyningsskip, har vært sentrert rundt markedet for lange kontrakter hvor det ble lagt ut et par nye anbud for forsyningsskip som skal støtte økt leteaktivitet til sommeren.- Et positivt tegn både det at boreaktiviteten øker, og også at troen blir lagt til markedet for lange kontrakter, da spotmarkedet ikke lenger vil være stedet å slutte en båt for bunnskrapte priser i fremtiden, skriver Molvær. Maersk Oil lyste i forrige uke etterspørsel etter syv forsyningsskip som skal på lengre kontrakter med oppstart fra slutten av april til midten av juli.Tirsdag er Statoil ute med en forespørsel på et fosyningsskip som kan få jobb i inn til 10 måneder fra første april, mens Well Expertise ser etter et fartøy som kan bistå riggen Transocean Arctic i forbindelse med boringen av tre brønner. Denne starter i midten av mai.