<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tregt marked i Nordsjøen

Aktivitetsnivået er vidt forskjellig for ankerhåndteringsfartøyene og forsyningskipene i Nordsjøen. Én ting er imidlertid felles. 

Publisert 19. jan. 2018
Oppdatert 19. jan. 2018
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 146 ord
lead
Ivan Kverme
Ivan Kverme

- Det har vært noen trege dager for AHTS (ankerhåndtering)-markedet, skriver skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers i sin daglige rapport.Torsdag hyret Statoil inn ankerhåndteringsfartøyet "Island Valiant" til en jobb, og Maersk Oil hyret inn "KL Saltfjord".Ellers har det vært rimelig stille siden tirsdag. Det gjenspeiles i ratene. "KL Saltfjord" seiler inn kun 8.000 pund, tilsvarende om lag 87.000 kroner.For forsyningsskipene har det vært vesentlig mer arbeid å få. - En jevn flyt av slutninger de siste dagene strammer markedet noe, spesielt på den norske siden, men ratene er fortsatt under 6.000 pund stort sett, skriver skipsmeglerhuset. 18 forsyningskip har blitt sluttet til oppdrag i spotmarkedet denne uken.Ratene har vært helt nede i 4.000 pund, tilsvarende i underkant av 44.000 kroner. Så langt i januar er spotratene for forsyningsskipene på 4.834 pund i snitt.Det er over 1.000 pund lavere enn tilfellet var for hele januar i fjor da spotratene snittet 5.940 pund.