I starten av januar ble Maersk Drillings dypvannsboreskip Maersk Venturer tildelt en fireårskontrakt av Tullow Ghana for utviklingsboring på Jubilee- og TEN-feltene utenfor Ghana.Oppstart er ventet til februar 2018.Nå må riggselskapene ta frem kalkulatoren, for mye tyder på at Tullow ikke bare klarer seg med én rigg på de nevnte feltene.Ifølge en oppdatering fra Tullow onsdag, fremgår det at mulighetene for å hyre inn enda en rigg er under vurdering.Dette for å få litt mer fart på sakene. «Tullow og sine Joint Venture-partnere fortsetter å evaluere caset for å hyre inn enda en rigg som vil muliggjøre en akselerasjon i boringen av TEN- og Jubilee-feltene», heter det i oppdateringen. Mange riggeiere med boreskip i flåten, vil nok kaste seg rundt dersom de får muligheten.Ikke fordi dagratene er noe å rope hurra for, men til markedet for boring på ultradypt vann bedrer seg, vil det være mye bedre å holde riggene i arbeid.Slik unngår riggselskapene store og uventede reaktiveringskostnader senere, eller i verste fall skraping av relativt moderne enheter.- Vi vil ikke bli overrasket å se en eller flere ultraypvanns boreskip bygget etter 2000 bli skrapet når opplags- og reaktiveringskostnader overvelder eiere med begrenset likviditet, skrev David Carter Shinn, partner i Bassøe Offshore, i en oppdatering nylig. Les også: Sånn blir riggmarkedet i 2018